Спиритизъм, духовидство, врачуване
Що е спиритизъм? - Учение, според което чрез особени лица — медиуми и с особени средства се извикват духове (респ. души на покойници) за влизане в общение с тях. Терминът „спиритизъм" произлиза от латинската дума spiritus — дух. Сродни със спиритизма са духовидството или дарбата да се виждат духове и да се разговаря с тях, както и врачуването, същината на което се състои в това да се изтръгва съвет или помощ от духовете чрез разни магически действия и заклинания.
Светоотеческият авторитет и Преданието
Неоправославието и неговите предизвикателства – част 6
ІІ. ОТПРАВНИ ТОЧКИ НА “НЕООРТОДОКСИЯТА”
3. СВЕТООТЕЧЕСКИЯТ АВТОРИТЕТ И ПРЕДАНИЕТО
Макар че вече немалко казахме за св. Отци, споменахме и за Преданието (във връзка с приемствеността на Православното учение, но сега ще видим чрез множество свидетелства на множество засвидетелствани от Св. Дух богослови, каква тежест има светоотеческият авторитет в Църквата и как го приема и разбира неоправославното богословие.
История на лъжеучението за теологумените
Теологумена е термин, въведен в богословието от проф. В. В. Болотов. Неговото значение се разбира от професора като частно богословско мнение. Само че в Църквата не съществува частно мнение. Има Христово учение, което всички са длъжни да съблюдават в чистота. Всяко частно мнение се определя от светите отци като еретическо мъдруване.
Винаги да бъдем готови за смъртта
Подготовката за смъртта не е нищо друго освен истинско покаяние. Мнозина, особено хората от този век, отлагат покаянието, докато се разболеят, остареят или до смъртния си час. Отлагането е тежък грях и дяволска прелест. Тежък грях, защото това е знак за крайно безразличие към спасението и греховен сън. Дяволска прелест, защото така дяволът помрачава нашите духовни очи, за да не видим, че резултатът от това е последващата погибел на душата. А колко бедствено е да се отлага покаянието, се вижда от следното:
Кратък разбор на 15-то правило на Двукратния (Константинополски събор)
Единственото основание на отделящите се от единството на Църквата, поради различните отстъпления на висшия клир, е 15-то правило на Двукратния събор. Съвсем естествено такова сериозно действие би трябвало да има далеч по-задълбочена и обширна каноническа обосновка, но както се оказва, за основа е взет един-единствен канон. При това неговата втора част. Първата част на това правило винаги се премълчава от злоупотребяващите с него, което никак не е случайно! Затова ще се опитаме да направим кратък разбор на пълния текст на канона, като посочим, в какво се състои злоупотребата с него от страна на отделящите се в разкол антиикуменисти и старокалендарци.
За благодатното нетление на светите мощи и неблагоговейното отношение към тях
Кощунствено ”разпятие” в центъра на Москва
І част - За неблагоговейното отношение към тях
Напоследък, след откриването на частици от предполагаемите мощи на св. Иоан Кръстител на о-в Свети Иван, в СМИ и виртуалното пространство започна усилено да се дискутира на тази тема. Много хора, които твърдят за себе си, че са православни християни, категорично отричат вярата в „някакви кости”. А неотдавна пък прочетох във Вести.бг поредния нескопосан репортаж на тази тема, този път на „вярващата християнка” – Искра Ангелова, която твърди, че била вярваща, но не приемала вярата в „предмети, камо ли на тленни останки с неясен произход”. От подобно изявление за християните става ясно само, че г-ца Ангелова изобщо не е вярваща или поне не е християнка.
Ежегодното чудо на Благодатния Таворски облак
Планина Тавор
В деня, когато Православната Църква празнува Преображение Господне на 19 август (по стар стил), всяка година на небето над планина Тавор в Палестина се появява един облак. Той се спуска над православния храм, намиращ се на върха на планината и покрива както храма, така и хората там. Това е удивително явление, защото лятото по тези места изобщо няма облаци. Спускането на този облак става единствено на Православния празник Преображение Господне, който католиците отбелязват две седмици по-рано - на 6 август по нов стил, а православните – на 19.
Принципни разлики между традиционализма и модернизма
В съвременните православни среди все по-ясно се очертават две течения, два подхода към богословието, особено към сотириологията и литургиката, две умствени нагласи, в голяма степен определящи духовния тип на човека – традиционализъм и модернизъм. Това не са само два възгледа или казано по-меко две гледни точки по отношение на християнството. Това са две светоусещания, две жизнени философии, намерили своето отражение в религията.
Да не отиваме нито в разкол, нито в ерес
Видео интервю с атонския иеросхимонах Рафаил (Берестов)
Богословието и богословската наука
Неоправославието и неговите предизвикателства – част 5
ІІ. ОТПРАВНИ ТОЧКИ НА “НЕООРТОДОКСИЯТА”
2. БОГОСЛОВИЕТО И БОГОСЛОВСКАТА НАУКА
Теорията за западния плен създава едно особено мислене, една собствена философия. “Според тази философия... всеки... под каквото и да било по вид “западно влияние”, включително много от изтъкнатите богослови (православни) от последните векове “не разбират в действителност” православното учение... Подтекстът на тези критики е явен: ако на такива православни учители, като бл. Августин и еп. Теофан (Затворник – б. м.) не може да се вярва, тогава колко по-малко ние, останалите православни християни, разбираме сложността на православното учение? “Истинското” учение на Църквата трябва да е толкова сложно, че да го проумяват “наистина” само малцината с богословски дипломи от съвременните православни академии или с други думи – само удостоверените като “действително светоотечески” мислители.”1 “Много хора приемат тези учени за “глашатаи на Православието” и считат техните рационалистични определения за част от “истинно-светоотеческия” светоглед, като с това заблуждават православните хора.”2
Разкази за Божия подкрепа – Писмо 4
Здравей, Радост моя!
Честит рожден ден! Днес навършваш точно 9 години от твоето рождение. Тати те поздравява с този твой хубав и, надявам се, сладък празник! Целувки и бащини благопожелания за здраве и радости в твоя млад и красив живот! По този случай християните казват специална молитва към Милостивия Бог:
Иерусалимският патриарх прие делегация оглавена от равина Д. Розен
На 27 юли Иерусалимският патриарх Теофил III прие в сградата на Патриаршията делегация, оглавявана от равина Давид Розен. Патриарх Теофил обсъдил с членовете на делегацията, иудаисти и христиани, религиозните, политическите и социалните проблеми на Близкия Изток.
Не само печатни грешки
Протоиерей Александър Мен като коментатор на Свещеното Писание – 2 част
Още един източник на противоречията на о. Александър с Църквата – неговата собствена научна недобросъвестност. Макар той да уверява читателите, че в неговите книги «няма нищо такова, което да не се опира на първоизточници и на изводи на съвременни изследователи» (М. 16), за този, който си направи труда да се запознае с първоизточниците, става съвсем очевидно, че твърде често отец протоиереят напълно съзнателно изкривява тези източници. Ще приведем примери.
Нова книга излезе от печат
Излезе от печат книгата „Източното православно църковно пение – хилядолетното дихание на Православната светост” на Издателство "Любомъдрие" с автор Катя Тодорова. Представянето е предвидено през втората половина на месец септември.
Книгата можете да намерите в книжарниците на „Хеликон", в "Български книжици", в "Православна книжарница" на ул. "Бенковски" 9 (пресечката с бул. Дондуков), в Църковния магазин на ул. "Самуил" №111, и в църковните магазини в Руската църква и в храмовете: "Свети Седмочисленици", "Света София", "Свети Георги Ротондата", "Света Неделя", а така също и в Поморийския манастир „Св. Георги”.