Защо праведният и справедлив Господ не наказва и не изтребва незабавно всяка неправда и беззаконие
Слушайки разкази за живота и подвизите на светите Божии угодници, които при цялата си святост и благочестие, нерядко са били поругавани и унижавани, търпели различни мъчения, страдания и често завършвали праведния си живот с мъченическа смърт, неволно се ражда въпросът: Как Праведният не наказва и не изтребва тозчас всяка неправда и беззаконие? Как всемогъщият Глава на Църквата търпи поруганието и унижението на Своите членове, подлагайки ги на съблазни и изкушения от този прелюбодеен и грешен род? „Господи, защо пътят на нечестивците успява, и всички вероломци добруват?” (Иер. 12:1)
Тази най-дълбока тайна на Божието дълготърпение не разбират напълно, братя мои, и самите свети ангели. Възмущавайки се от човешките злоба и грехове, те просят от Господа позволение да погубят нечестивите, оскърбяващи Божието величие и святост със своите зли дела, – просят от Него да изтръгнат тези плевели от средата на живите: искаш ли да идем и да ги оплевим? Но премилосърдният и дълготърпелив Господ им говори: не, ... оставете да расте и едното и другото заедно до жетва (Мат. 13-28, 30). Впрочем словото Божие ни открива, братя, някаква част от тази тайна на дълготърпението Божие над нечестивите, колкото ни е нужно да знаем, за да стоим твърдо във вярата и благочестието, да не се съблазняваме от мнимото тържество на грешниците, да не униваме и падаме духом сред съблазните и изкушенията.
Господ Бог е дълготърпелив и милосърден и към нечестивите грешници, защото и те са дело на Божиите ръце, и в тях има разумна и богоподобна душа, която е по-скъпоценна от целия свят, – защото за всички паднали човеци е принесена на Неговото правосъдие най-великата и всесвята жертва – кръстната смърт на единородния Син Божий, за всички грешници е пролята божествената кръв на непорочния и чист като агнец Христос. Защото самата Божия правда изисква вече не смъртта на грешника, но да се отвърне грешникът от пътя си и да бъде жив. Защото Господ щади и всеки човек, и цели народи, докато не изчезне всяка надежда и всяка възможност за тяхното обръщане и покаяние, докато не се ожесточат те накрая и не станат годни само за геенския огън.
Господ дълготърпи и щади грешниците във временния живот, защото този живот е само едно кратко време на изпитания, а истинският живот е на небето, и у Него има цяла вечност за разплата с хората, тъй като наградите и наказанията на бъдещия живот са безконечни. Затова самото правосъдие изисква да се почака, щото светият нека се още осветява и праведният нека върши още правда сред всички съблазни и изкушения на света, да се очисти като злато в горнило, та да се яви той достоен за тази най-висока слава, с която ще светнат праведниците в царството на техния Отец; а от друга страна – търпи, щото неправедният нека върши още неправда и нечистият нека се още скверни в този свят, та да бъде той достоен за вечния огън, който е приготвен за дявола и неговите ангели.
Господ дълготърпи и допуска грешниците да блаженстват на земята, щото всеки от тях да получи всички блага в своя живот за малкото добро, което и нечестивите човеци вършат понякога на хората, та във вечността да остане за тях вече злото, което заслужават – погибел и мъки. От друга страна, допуска праведниците да страдат в тоя живот, защото никой не се е родил чист от нечист, дори и един ден да е живял на земята; та с тези страдания да се очистят и загладят всички негови волни и неволни съгрешения, и защото седем пъти ще падне праведник, по словото на Писанието.
Но това неизследимо Божие дълготърпение не може и не бива да става повод нито грешниците безгрижно да блаженстват на земята, нито страдащите праведници да хвърля в униние. Ще дойде най-подир жетвата, и ще прати Господ Ангелите Си, и ще съберат от царството Му всички съблазни и ония, които вършат беззаконие, и ще ги хвърлят в огнената пещ; там ще бъде плач и скърцане със зъби; тогава праведните ще блеснат като слънце в царството на Отца си (Мат. 13:41-43).
Тогава, братя мои, ще се открие всичката слава на синовете Божии и всичката посрама за нечестивите. Тогава ще видят небето и земята, че за праведника – поругаван, презиран, предаван на мъки и смърт, не бе достоен целият свят; че участта на грешника е ужасна, колкото и да е бил той възвеличаван и колкото и да е блаженствал на земята! Тогава Царят ще каже на ония, които са от дясната Му страна: дойдете вие, благословените на Отца Ми, наследете царството, приготвено вам от създание мира (Мат. 25-34). Тогава ще каже и на ония, които са от лява страна: идете от Мене, проклети, в огън вечний, приготвен за дявола и неговите ангели (Мат. 25-41).
Такъв е, братя мои, краят на праведниците и грешниците; такова е окончателното разкриване на тайната за настоящото Божие дълготърпение; такова е тържеството на вечната правда и истината Божия!
Да не се смущаваме духом, като гледаме, че грешниците нямат притеснения, като виждаме нечестивите да се превъзнасят и издигат като кедър ливански, а благочестивите – в унижение и презрение, в гонения и страдания. Ето, ида скоро, и отплатата Ми е с Мене, за да въздам всекиму според делата му (Откр. 22-12). Който претърпи докрай, той ще бъде спасен (Мат. 24-13). Амин.
Полный годичный круг кратких поучений, составленных на каждый день года.
Превод: Десислава Главева