Проповед за Неделя 30-та след Петдесетница
Христос и богатия момък
„Колко мъчно ще влязат в царството Божие ония, които имат богатство... По-лесно е камила да влезе през иглени уши, нежели богат да влезе в царството Божие.”
Лука 18:24-25
Братя и сестри,
При Христа Господа идвали хора от различни слоеве на обществото. Едни търсели Неговата чудотворна сила, други искали да проникнат в учението Му, за да получат мъдрост, трети, като книжниците и фарисеите, следели да Го хванат на дума и злепоставят пред народа и римската власт.
Днес св. Евангелие ни предава един случаи по-различен от тези. Един момък дошъл с благочестиво настроение и се интересувал, как може да намери своето спасение. Младежът не бил от простолюдието, а началник някакъв и богат човек (Лука 18:18). Той виждал, че благият Спасител има думи за вечен живот (Иоан 6:68) и може с мъдростта Си да го упъти, затова коленичил пред Него (Марк 10:17) и запитал: „Учителю благий, какво добро да сторя, за да имам живот вечен?” (Лука 18:18). Спасителят отговорил: „Опази заповедите!” — „Кои?” — запитал момъкът. — „Не прелюбодействай, не убивай, не кради, не лъжесвидетелствай, почитай баща си и майка си” (Лука 18:20).
Радост и възторг бликали в душата на младия човек: Учителят посочил неговите успехи. Цял живот той с лекота постигал всичко. Господ като че с щедрост изсипвал пред него материални блага и не го лишил и от духовни дарби. Той бил морално удовлетворен, защото и сега не откриват в душата му никакво петно. Затова смело, не от самохвалство, а съвсем искрено и правдиво заявил: „Всичко това съм опазил от младини!” (Лука 18:21).
Колко симпатичен ни се представя този младеж! Той не се интересува за своето щастие и земни успехи. Превъзхождал околните с моралните си качества; можел да служи за образец на всички млади хора през вековете и бил готов да стори още нещо, за да получи като награда вечния живот. Така се открил той и пред очите на Господа Иисуса, затова като погледнал към него, Той изразил Своето доволство и му рекъл: „Ако искаш да бъдеш съвършен, иди, продай имота си и раздай на сиромаси; и ще имаш съкровище на небето; па дойди и върви след Мене!” (Мат. 19:21).
Натъжил се момъкът при тия думи. Той не очаквал, че Господ Иисус ще поиска от него такава голяма жертва, защото бил твърде богат. Не намерил сили да изпълни такова изискване. Погледнал зад себе си – към цялото си имущество, към подредения с толкова обич и вкус дом, към обработените образцови ниви, към струпаните за много дни пари. Смутил се и си отишъл натъжен. Смутили се и учениците Христови и с недоумение се питали: „Кой може да се спаси?” (Лука 18:26). А Иисус ги погледнал и отговорил: „Невъзможното за човеците е възможно за Бога” (Лука 18:27).
Тази присъда за богатите е тежала винаги на хора, постигнали известно състояние и е смутила немалко вярващи души. Как наистина за Бога ще е възможно и те да получат спасение? Иначе, ако трябва да се откажат от всичко заради спасението си, тогава няма да има смисъл от никакви старания и трудове. По-лесно и приятно ще е да живеем ден за ден, да се задоволим с най-малкото, да скръстим ръце и да избегнем всички удобства, които ни се предлагат благодарение на вековното умствено и физическо напрежение на човека.
Християнската религия не остава чужда на човешките копнежи и старания за земно благополучие. Не бива да се мисли, че християнството насочва човека изключително към небесното блаженство и му препречва пътя към земните радости и щастие. Бог е създал човека, надарил го е със способности и сили да владее вселената и да извлича от нея всички блага. Стремежът му към красота и удобства не изменя неговото божествено предназначение. Бог според художествения израз на псалмопевеца е слънце и щит. Той дава благодат и слава. Цялата земя е изпълнена с красота и изобилни плодове, за да живее човек в радост и доволство. Творецът ни дава хляб, който укрепява сърцето и дървено масло, за да придава блясък на лицето ни, благославя виното да весели сърцето ни (Пс. 103). Земята е едемската градина, която човек по Божие благословение и поръчение трябва да обработва, да черпи от нея благополучие и да се радва на възход и щастие.
Но ето че тук Иисус Христос съветва момъка да се откаже от имота си, да продаде богатствата си и да ги раздаде на сиромасите. Не помагат ли материалните средства за постигане на една още по-висша култура на духа? Нали, за да благотвориш, трябва да притежаваш?
Точно така! Земните блага са средства за живеене и усъвършенстване, но не единствена цел. Земното благополучие може и трябва да съдейства за усъвършенстване на душата, а не да служи като бреме да затъва в бездната на пороци и недостатъци. Човекът има божествено предназначение и неговата духовно-нравствена природа се задоволява с онова, което липсвало на евангелския младеж и на всички хора, увлечени да трупат само материални блага. Успехът в духовно отношение не е някакъв застой с придобити земни, па даже и духовни неща. Човек се усъвършенства непрестанно, и това става със самоотричане, т. е. доброволно отричане от много блага заради по-висше състояние на духа. Животът на човека губи своя смисъл, когато всички сили отидат в грижи за земни блага, а умът и сърцето се занемарят. Господ Иисус Христос предложил на младежа-богаташ да направи едно заменяне: да се откаже от онова, което е преходно за сметка на вечното, което не се отнема никога и съпровожда във вечността.
Вечният живот, който искал да спечели момъкът, не е от материален характер, за да се придобие или да се отнеме чрез богатството или чрез някакви други средства. „Царството Божие не е ястие и питие”, се казва в словото Божие (Рим. 14:17). Блаженството започва на земята и може да го има и бедният, и богатият. Духовният мир е бил често достояние и на богати хора. Спасителят не само не е презирал, отричал и порицавал богатството им, но и общувал с тях. От св. Евангелие знаем, че Той сядал на трапеза с богати хора. Те спечелили Неговата обич и с гостоприемството си – вечността.
В житията на светиите има описание на случаи, когато богати хора, като чуели или прочетели Евангелието, променяли изцяло своята духовна нагласа и заживявали в нов възвишен мир. Да си спомним за обрата, настанал в домовете на евангелските митари Матей и Закхей, или за светци от ранга и величието на св. Василий Велики, който със свои средства построил цял град за бедни и нещастни, или за царица Александра, жената на император Диоклетиан, която счела дворцовия разкош и всичко, което светът предлага, за смет, за да придобие вечен живот.
В св. Евангелие не е казано, какво е станало с момъка богаташ и какъв е краят на неговия живот. Възможно е да се е отказал заради богатствата си от Бога и да е поел друг път, както някои вярващи, като им се поискат някакви жертви, веднага се отвръщат. Ние вярваме, че той, макар да си е отишъл с тъга, не е останал в покой. По-късно той е видял чудесата на Господа Иисуса, разпятието, погребението Му, наблюдавал е живота на първите християни и се е възхищавал от тях и може би се е приобщил и сложил имуществото си пред краката на апостолите, както правели други християни (Деян. 4:34-5). Ето защо Спасителят добавил: „Невъзможното за човеците е възможно за Бога”. По човешки ние не се отделяме лесно от земното, но с Божия помощ можем да отхвърлим и богатството, и навиците, и изгодите си.
Братя и сестри,
Нека се отклоним от всичко, което ни пречи да получим вечен живот, защото според Откровението: „В него няма да влезе нищо нечисто, нито който върши гнусни работи и лъжа, а само ония, които са записани в книгата на живота при Агнеца” (Откр. 21:27). Амин!
Ставрофорен иконом Иван Лалов Кондаков, „Мир вам. Неделни проповеди”, СИ, София, 1986 г.