За развлечението
Развлечението отвлича вниманието на човека от това, че той постоянно се намира пред Божието лице. Безпокойството, скуката и предизвикваният от тях стремеж към развлечения се явяват духовни заболявания.
Развлечението временно потапя човека ту в една, ту в друга втора реалност. Пробуждайки се от гностическия сън и опиянение, духовно болният човек търси нов начин за самозабвение.
Развлеченията се явяват външни за душата на човека, те са чужди на човешката природа. Затова човек участва в развлеченията не такъв, какъвто е, а под маската на радикална външност[1].
Развличайки се, човекът забравя за неразрешимото противоречие между доброто и злото, а също и за смъртта, болестите и бедността. Той забравя за своята скръбна участ на земята, за това, че пред него стои централният въпрос на човешкото съществуване, че условията на неговия живот и самото му раждане зависят от Бога.
В днешния свят политиката, масовата култура и масовата религия придобиват характер на опияняваща активност, която временно спасява от безпокойството и празнотата на живота. В масовото общество развлеченията са поставени на промишлена основа.
За християните развлеченията са забранени, те трябва да водят сериозен и скромен живот. Трябва да бъдат във всичко безукорни, за да не се хули заради тях Божието име.
Развлечението като функция на патологичната реч
Общението в обществото става безнравствено и опияняващо, когато новият човек започне да разбира патологическата реч[2]. Това е реч, която нищо съществено не му съобщава, а само го развлича. Сега за него става ясно защо съществува тази реч, тя съществува сякаш специално за него.
Развлечението. Направления
Например: метаполитиката, културната политика, инфотейнмънта (образование чрез развлечение като на игра, забавно образование), лъжемисионерството, православните развлечения, спорт, туризъм, псевдофилософия и т.н.
Антимодернизм.ру
Превод: прот. Божидар Главев
[1] Радикалната външност – човешка външност без вътрешно човешко съдържание. Радикалната външност заменя за човека неговата истинска природа и реално съществуване.
[2] Патологичната реч е разбираема само за ум, при който са налице съответните патологични изменения. И тук не става дума за разбиране в истинския смисъл на думата, а по-скоро за включване на ума на вълните на втората реалност – бел. прев.