Отговори на християните против агаряните, хулещи нашата православна християнска вяра
Често ви се случва да спорите с враждебно настроените срещу християните измаилтяни за благочестивата наша вяра, тъй като тези ненавистници на християните не само не желаят да изповядват Христос като Истинен Бог и Син Божий, но даже ни оскърбяват за това, че Го изповядваме като Син Божий и Бог.
Ако искате да им заградите устата и да ги посрамите, то не им привеждайте доказателства от което и да било друго боговдъхновено писание, а само от Евангелието, защото вдъхновената от бесовете тяхна книга, която наричат „Коран“, на много места хвали светото Евангелие и го нарича "правилно" и "свято", като го смята за пратено от небето.
Като доказателство за това, че Христос е истинен Бог и Син Божий, за какъвто ние, вярващите в Него, Го признаваме, как вярваме в Него и Му се покланяме, говорете им с кротост и правилно разбиране така: след като и вие признавате, че нашето Евангелие е справедливо и истинно, защо тогава не го слушате, когато то говори така ясно за Христовото Божество? Нали в Евангелие от Иоана ясно се казва: „В начало беше Словото, и Словото беше у Бога, и Бог беше Словото“ (Иоан 1:1).
Виждаш ли как ясно нарича Бог Словото на Бог Отец и че Словото изначално винаги е било у Бога, т.е. Словото е било неразлъчно от Бога и че То е Творец и Създател на всичко? Всичко, казва, чрез Него стана, т.е. всичко видимо и невидимо. И без Него не стана нито едно от онова, което е станало. А за да не помислим, че Словото на Бог Отец е като нашето, слово непричастно на живота, което се разлива във въздуха и изчезва, то светото Евангелие ни учи, казвайки: в Него имаше живот, т.е. в самото Слово на Бога се заключава животът, и Той е живот и светлина за човеците, вярващи в Него.
А за това, че Словото на Бог Отец е дошло в този свят и е станало съвършен човек без грях, също ни учи светото Евангелие, казвайки нататък: в света беше, и светът чрез Него стана, но светът Го не позна; дойде у Своите Си, и Своите Го не приеха, т.е. невярващият иудейски народ. След това казва: и Словото стана плът, т.е. облече се в човешка плът и се яви в този свят като съвършен човек, изповядван като съвършен Бог. След това говори: на всички ония, които Го приеха, т.е. на тези, които повярваха в Него и Го изповядват като съвършен Бог и съвършен човек и се уповават на Него, даде възможност да станат чеда Божии. Които Го отхвърлят и не Го изповядват като Син Божий, не могат да бъдат, нито да се наричат чеда Божии, по думите на същото това божествено Евангелие.
Ето как светото Евангелие показва, че Христос е Слово на Бог Отец и Творец и Създател на всички видими и невидими създания, че Той е светлина и живот за човеците, които вярват в Него, че вече е дошъл в света и се е облякъл в човешка плът, ял и пил с хората и бил съвършен човек. И това е станало наистина, а не привидно, както лъжесловят някои еретици.
Сега ще разгледаме и това, че светото Евангелие Го нарича Син Божий и дали е правилно ние, християните, да Го изповядваме и наричаме Син Божий. Че Той правилно и справедливо се нарича Син Божий, става ясно от това, че сам Бог Отец в светите Евангелия Го нарича Свой възлюблен Син и свидетелства това за Него с глас свише, който бил чут, когато Той се кръстил в река Йордан от Иоан Предтеча, и втори път, когато се преобразил пред учениците Си на планина Тавор и от небето се чул Божият глас, който казвал: Този е Моят възлюбен Син, в Когото е Моето благоволение; Него слушайте.
Ако светото Евангелие показва, че Бог Отец нарича Христос Свой възлюблен Син, тогава защо вие, агаряни, отричате Неговото синовство и божество, укорявайки ни, че Го изповядваме като Син Божий и Бог? Ако признавате светото Евангелие за правилно и истинно, то повярвайте и вие, и заедно с нас изповядайте, че Христос наистина и действително е Син Божий. Като имаме такова свидетелство на Самия Бог Отец, слязло от небето, ние, християните, вярвайки на свидетелството на Бог Отец, хубаво и правилно изповядваме Христос като Син Божий, а не като роб и прост човек, както Го наричате вие и с което се оказвате Негови хулители.
Да чуем и едно друго евангелско свидетелство и доказателство, че Христос наистина е Син Божий. Един иудейски началник на име Никодим дошъл през нощта при Христос, като искал да чуе от Него някое високо и дивно учение. Христос му отговорил следното: Бог толкоз възлюби света, че даде Своя Единороден Син, та всеки, който вярва в Него да не погине, но да има живот вечен. И по-нататък: защото Бог не проводи Сина Си на света, за да съди света, а за да бъде светът спасен чрез Него. Който вярва в Него, не бива съден, а който не вярва, е вече осъден, задето не е повярвал в името на Единородния Син Божий. Осъждането пък е поради това, че светлината дойде на света, но човеците обикнаха повече мрака, нежели светлината, понеже делата им бяха лоши (Иоан 3:16-19).
Виждаш ли как Той три пъти Сам Себе Си явно нарича Единороден Син на Всевишния Бог, че Той – Светлината, е дошъл в света и че невярващият в Него е вече осъден, а вярващият не се бои от осъждане, защото ще бъде спасен от идещия върху непокорните синове праведен и страшен Божий гняв. Как се надявате вие да получите спасение в деня на страшното Му пришествие, когато отричате Неговото божество и синовство?
Ако вие искрено, а не лицемерно, хвалите светото Евангелие и говорите за него: „инзилхак“ (истинно Евангелие), то престанете вече да обиждате и хулите Христа, а Го изповядайте с нас като Син Божий, както свидетелства за Него светото Евангелие, ако желаете да избегнете идещия праведен и страшен Божий гняв, който иде върху непокорните синове, които се отричат от Единородния Син и Слово Божие.
Така и блаженият Кръстител и Предтеча Христов Иоан свидетелства в Евангелие от Иоана ясно и утвърдително за Христос, където се казва: И свидетелствуваше Иоан, казвайки: видях Духа да слиза от небето като гълъб, и остана върху Него. Аз Го не познавах; но Оня, Който ме прати да кръщавам с вода, т.е. Бог Отец, ми рече: над Когото видиш да слиза Духът и да остава върху Него, Този е, Който кръщава с Дух Светий. И аз видях и свидетелствувах, че Този е Син Божий (Иоан 1:32-34).
Същият божествен Иоан казва за Спасителя Христа и следното: Който иде отгоре, Той е над всички. Това той казва за Христос, а за себе си говори със самоунижение: а който е от земята, земен е и като земен говори. И отново за Христос: Който иде от небето, Той е над всички. И каквото е Той видял и чул, за него и свидетелствува; и никой не приема свидетелството Му. Отец люби Сина, и всичко е дал в ръката Му. Който вярва в Сина, има живот вечен; който пък не вярва в Сина, не ще види живот, и гневът Божий пребъдва върху него (Иоан 3:31-32, 35-36).
Имайки такива велики и силни свидетелства от светото Евангелие, ние, християните, вярваме и изповядваме от цялата си душа и сърце, че Христос е Син Божий и Бог и чрез кръщението се очистваме от нашите грехове, като призоваваме Отца и Сина и Светия Дух, по заповедите и завещанието на Самия Спасител Христос, Който е казал на Своите свети ученици и апостоли: и тъй, идете, научете всички народи, като ги кръщавате в името на Отца и Сина и Светаго Духа (Мат. 28:19). Който повярва и се кръсти, ще бъде спасен, а който не повярва, ще бъде осъден (Марк 16:16).
Вие, агаряните, ако действително вярвате, че Евангелието е истинно и справедливо и е дошло от небето, защо се отричате и не слушате тия силни евангелски свидетелства и доказателства за Христовото Божество и не Го изповядвате нито като Бог, нито като Син на Бога Всевишни, и не се кръщавате в името на Отца и Сина и Светия Дух? Как след това се надявате да се спасите? Или понеже по иудейски обрязвате своите срамни членове - с това се надявате да се спасите?
Много се лъжете - това обрязване днес не носи никаква полза. До Христовото пришествие в този свят обрязването, извършвано по Моисеевия закон имало сила, тъй като се извършвало по Божие повеление и тези, които се обрязвали, се надявали на спасение, но само при условие, че изпълнявали и останалите Божии заповеди. А след като Христос дойде и преподаде новия и съвършен евангелски закон, Моисеевото обрязване се прекрати, съвсем се изпразни от съдържание и вече няма никаква сила. Защото с пришествието на Истината – Христос, престанаха предобразите, т.е. Моисеевите завещания за жертвите и всички иудейски обичаи.
Така и ежедневното умиване с вода на срамните ви членове не очиства душите ви от плътската нечистота, както и псетата не се очистват от сквернотата и противната си смрад, като лижат с език своите проходи и срамни членове, защото при това те си остават винаги мерзки, злосмрадни и нечисти. Вие също не получавате прощаване на греховете чрез умиване на своите задни и срамни части, защото така чистите само отвън чашата и блюдото, когато вътре те са пълни с всякаква нечистота.
Измийте вътрешността на чашата, т.е. очистете душите си със светото кръщение, извършено в името на Отца, Сина и Светаго Духа и тогава душите и сърцата ви ще бъдат чисти от всяко нечестие, беззаконие и всяка нечистота: така повелява светото Евангелие, което вие почитате и за което казвате, че е „инзилхак“, т.е. правилно и истинно. В него се казва, че на иудейския началник Никодим сам Христос казал: истина, истина ти казвам: ако някой се не роди свише, не може да види царството Божие. И пак му казва: истина, истина ти казвам: ако някой се не роди от вода и Дух, не може да влезе в царството Божие (Иоан 3:3-5).
Защо е така? Защото водата без призоваване на Светата Троица очиства само външната мръсотия на тялото, а не душевната гнилост. Очистете душевната си проказа чрез светото кръщение, което се извършва в името на Отца и Сина и Светия Дух и тогава ще бъдете чисти.
Но вие казвате също, че ние, християните, изповядвайки Отца и Сина и Светия Дух, въвеждаме трима Богове. Да не дава Господ! Това не може да бъде! Ако някой изповядва трима Богове, да бъде проклет във веки веков, амин! Ние знаем един Бог, Творец и Създател на всичко, Който има Слово и Дух, равночестни и тъждествени по Божество, събезначални и съприсносъщни, защото Бог никога не е бил без Слово и Дух. Да не бъде такава хула у нас.
Затова и казваме: вечен е Бог Отец, вечен е Синът и Негово Слово, и с Него е вечен Светият Дух, Който изхожда от Отца. Един Бог в Троица, а не три Бога, да не бъде това! Както умът, словото и духът се наричат една душа, а не три души, така и слънчевият кръг, светлината и топлината, всичките три съставляват едно слънце, а не три слънца; такова е и тайнството на Светата Троица. Макар и да казваме: Бог Отец, Бог Син и Негово Слово, Бог и Всесвети Дух, но тези три не са три Бога, а всичките три са един Бог, безначален и безконечен.
Чуйте и друг пример: висок триетажен дом се дели на три: и приземната му част съществува и се нарича дом, и следващият етаж съществува и се нарича дом, и най-горната част съществува и се нарича дом; и все пак тези три етажа не правят три дома, а един дом. Така и всяко дърво има корен, стъбло и клони; но тези три правят едно дърво и така се и наричат, а не три дървета. Така е и по отношение на деня: времето от утрото до закуската се нарича ден, времето от закуската до обяд пак се нарича ден и времето от обяд до вечерта също е ден; и все пак тези три периода от време образуват един ден, а не три дена.
Така е и при Божеството: Бог Отец, Бог и Син, Бог и Свети Дух; все пак не са три Бога, но всичките три са един Бог, едно царство, една власт, една сила. Ако още не вярвате и това тайнство превъзхожда всеки ум и всяко слово, не приемате и не можете да разберете, аз ще ви покажа, че и вие, които не разбирате и не желаете, все пак изповядвате единия триипостасен Бог.
Кажете: когато изповядвате своето зловерие, защо не вдигате палеца, а показалеца си? Очевидно затова, защото палецът има само две стави и затова не подхожда за свидетелство на трите Богоначални Ипостаси. Показалецът има три стави и всяка става в общото се нарича пръст, но все пак това не са три пръста, а всичките тези три стави образуват един пръст.
Ето така, вие, без сами да разбирате и да желаете, чрез повдигане на показалеца, изповядвате трисъставния един Бог, т.е. Светата Троица. В Нейното име благоволете и вие да се кръстите, за да се сподобите да бъдете верни и родни деца на Сарра, свободната жена на патриарх Авраам. Тъй като докато не сте кръстени, вие сте беззаконни деца на рабинята Агар, отделени и изгонени от наследството на праведния Авраам и нямате никакъв дял със свободния син Исаак.
За ваше уверение ние бихме могли да предложим и много други силни свидетелства и указания от Моисеевите и пророческите книги, за да удостоверим, че има само една истинна, непогрешима и богоугодна вяра – евангелската и апостолска вяра, която пазят православните християни. Но тъй като вие хвалите и се удивлявате на Божественото Евангелие повече от всички други книги, затова ние ви дадохме примери само от едното Евангелие, за да не можете да кажете, че ние, християните, ви привеждаме лъжливи свидетелства и доказателства.
Вие ни хулите също, казвайки: „Ако Христос беше ваш Бог, то иудеите, като хора, не биха могли да Му причинят страдания и да Го умъртвят с безчестна смърт“. Срещу това ваше безумно и богоборческо възражение ще ви отговоря отново чрез същото това свято Евангелие. Че Христос е Бог Вседържител и Творец на всичко, вече показахме чрез приведените евангелски свидетелства.
Че Той доброволно е предал Себе Си на смърт, а не поради безсилието на Своето човешко естество, че иудеите са Го хванали и умъртвили, и че Той е можел с едно мигване на окото да погуби начаса не само Иерусалим и живеещите в него иудеи, но и намиращите се в цялата вселена непокорни иудеи – това пак ще ви покажем със същото свето Евангелие. Той Сам свидетелства, че доброволно Се е предал на смърт заради спасението на хората, като казва в Евангелие от Иоана: Аз съм добрият пастир: добрият пастир полага душата си за овците.
И пак: Аз съм добрият пастир и душата Си полагам за овците. Затова Ме люби Отец, защото Аз Си давам душата, за да я приема пак. Никой не Ми я отнима, но Аз Сам от Себе Си я давам. Имам власт да я дам, и власт имам пак да я приема. Тая заповед получих от Отца Си (Иоан 10:11,15,17-18), т.е. по съвета и волята на Моя небесен Отец Аз дойдох в този свят, за да стане чрез Мене известно на всички хора Неговото свето име и заради спасението на хората да приема плътска смърт. Затова ме обича Отец, защото Аз твърдо се съгласих да умра, за да може чрез Моята смърт човешкият род да получи вечен живот. И Аз, като изпълнявам волята на Моя Отец, доброволно полагам душата Си за спасение на мнозина, т.е. ще приема смърт като човек.
Както говори и на друго място: защото Син Човеческий дойде, не за да погуби човешки души, а да спаси (Лука 9:56), и даде душата Си откуп за мнозина (Мат. 20:28), както и на друго място казва: ето, възлизаме за Иерусалим, и ще се извърши на Сина Човечески всичко, писано чрез пророците. Понеже ще Го предадат на езичниците и ще се поругаят над Него, и ще Го убият; и на третия ден ще възкръсне (Лука 18:31-33).
А след като Божиите пророци по Божията воля са предсказали това за Него и Той Сам съизволил твърдо да претърпи това, защо вие, агаряни, се отмятате от такова човеколюбие и Божий промисъл, и ни хулите, нас, които вярваме и изповядваме всичко това, като извършено по неизречения Божий съвет? Нима ние сме предсказали и написали всичко това? Не ние, а светите Божии пророци, просветени със Светия Дух, са предвъзвестили това за Спасителя Христос.
Какъв срам и какво безславие за Христос и за нас – за Него, защото е пострадал така по Божията воля, а за нас, че вярваме в това и се спасяваме, като се покланяме на страданията на Божия Син? Не чувате ли как Сам Христос изобличава неверието на Своите ученици, а в тяхно лице и на всички, които се отричат от това, което е предсказано за Него от светите пророци? В Евангелие от Лука Той казва така: о, несмислени и мудни по сърце да вярвате на всичко, що са казали пророците! Нали тъй трябваше да пострада Христос и да влезе в славата Си? (Лука 24:25-26).
И така, вие, несмислени и мудни по сърце и неверни, които не вярвате в казаното от пророците за спасителните Христови страдания, чрез които Той се прослави и влезе в Своята слава в небесното царство! Ние, верните, се оказваме мъдри в Бога и се спасяваме чрез вярата в Него. Питаме ви: кажете ни, кое свето Писание следвате, когато отхвърляте Христовото божество и синовство, и считате спасителните Му страдания за Негово безчестие и безславие, а нас укорявате и хулите?
Вие не можете да отговорите на това. Защото отново Сам Христос, чрез Своето свето Евангелие затваря вашите уста, като казва: сега се прослави Син Човеческий, и Бог се прослави в Него. Ако Бог се прослави в Него, и Бог ще Го прослави в Себе Си, и веднага ще Го прослави (Иоан 13:31-32). Това Той казва, след като предателят Иуда напуска вечерята и тръгва към иудейските първосвещеници, за да им предаде Христос, тъй като те жадували смъртта Му. Затова и нашият Господ Иисус Христос, като желаел да пострада за нашето спасение и като знаел лукавото намерение на Иуда, с голяма радост се обърнал към останалите ученици: сега се прослави Син човечески и т.н.
Виждате ли как Той нарича и счита за Своя слава и слава на самия Бог Отец кръста, Своята тридневна смърт и всички останали страдания? Как се прославил Той? Прославил се, защото чрез Неговите спасителни страдания, Възкресението и Възнасянето Му на небето се изляла благодатта и бил преподаден дарът на Светия Дух на Неговите свети ученици, а чрез тях и на всички народи; прелестта пък на богомерзкото идолослужение окончателно била прекратена и навсякъде просияла светлината на безгрешното богопознание. В това се заключава Христовата слава, т.е. в спасението на човечеството, от което вие, заради своето голямо безчувствие, безумно отпадате.
Разберете, че, иначе казано, Христовите страдания представляват Неговата слава, а не безчестие, както вие неправилно мислите. С какви страшни знамения Го е прославил Неговият небесен Отец, след като Той се предал доброволно на беззаконните иудеи за разпятие! Висейки на кръста като бездиханен мъртвец, Той изведнъж превърнал деня в тъмнина, така че луната помрачила слънчевата светлина за три часа, земята страшно затреперила, камъните се разпукали, гробовете се отворили и много тела на починали светии възкръснали и се явили на мнозина в светия град Иерусалим, както е написано в светото Евангелие.
Разберете колко е страшна силата на Разпнатия и предаден на погребение. Нима Той не е могъл и преди Своето разпятие да извърши такива страшни знамения и да доведе до ужас тези, които Му се противят, както и да ги потопи в адовите бездни като Датан и Авирон? Наистина е могъл, бидейки всесилен Бог! Ако бидейки бездиханен мъртвец, е могъл да покаже такива страшни знамения, то колко повече би могъл да направи това, бидейки жив, но Той не искал с ярост и неудържим гняв, а с кротост, благост и дълготърпение да обърне към Себе Си и да спаси човешкия род.
И така, като узнахте безбройните чудеса, които Той Сам сътвори сред зловерния иудейски народ, и които извърши чрез Своите ученици по цялата вселена, и страшните знамения, извършени в деня на Неговото разпятие, Неговата благост и неизследимата божествена сила, отстъпете от предаденото от отците ви сатанинско неверие и пристъпете с истинско покаяние към Спасителя Христос и Бога на всички и се просветете с просвещението на непогрешителното богопознание, вземете върху себе си Неговото иго – евангелския закон, и истинното и благо учение, и лекото Му бреме, т.е. спасителните Му заповеди, чрез които душите на вярващите снемат от себе си тежестта на многообразните грехове, и приемат богатството на духовните дарования, което не може да бъде откраднато, като така си съграждат Божии жилища, както е обещал Сам Господ, казвайки: ако някой Ме люби, ще спази словото Ми; и Моят Отец ще го възлюби, и ще дойдем при него и жилище у него ще направим (Иоан 14:23).
И така, ако искрено хвалите божественото Христово Евангелие и го считате за истинно и правилно, погрижете се да изпълнявате написаното в него Христово слово, т.е. Неговите заповеди, повеления и догмати за Отец и Син и Светия Дух, за да бъдете отсега нататък дом на Светата Троица и за да бъдат изгонени от вас живеещите в сърцата ви лукави и нечисти духове.
Преп. Максим Грек, «Догматико-полемические сочинения», гл.8, Ответы христиан против агарян (мусульман), хулящих нашу православную христианскую веру.
Превод: Даниела Димитрова