Как Православната Църква разбира и обосновава постната дисциплина
Като стане дума за пост, безверниците се надсмиват и това е понятно! Непонятно и скръбно е, че се намират верни християни, които отричат поста словом и делом! А постът има капитално значение за истинското християнство! Дори бихме могли да попитаме: какво остава от християнството, ако то бъде лишено от благодатната помощ на поста?
Нека това питане никого не удивлява! Християнството като достояние на живота не е само светоглед и доктрина, а кристална добродетелност на конкретния човек. Но християнската добродетелност не може да бъде изградена без пост и въздържание. Това го казва Спасителят, пред Когото капитулира всяка опозиция на вярващия, защото Той най-добре познава свойствата на човешкото естество и тайните на духовния свят. Утвърдената в човешкия живот християнска добродетел е победа над възможната човешка буйна порочност, която по своята дълбока мистична същина си остава винаги само една разнолика бесовщина. А бесовщината е господство на беса над човека в различни степени и видове. Против нея Господ Иисус Христос препоръчва поста като ефикасно бойно средство: „Тоя род не излиза освен с молитва и пост!”[1]
„С молитва - да, но постът е отживял времето си”, възразява нашият век! И биха били прави, ако молитвата представляваше само една словесна залъгалка или артистична поза на християнина. Но понеже тя трябва да бъде действителен богочовешки диалог, тя е възможна само за оногова, който е в състояние да овладее волево своята природа и в несмутен вътрешен мир да съсредоточи духа си. Следователно молитвата в тоя свой единствено истински вид се нуждае от първичната помощ на поста и въздържанието!
Без пост силната молитва е невъзможна, защото е невъзможна без него великата духовна ценност на целомъдрието. А какво представлява от себе си целомъдрието? Чистота не само на делото и словото, но и на сърцето. А какво място заема тая чистота в християнската етика и вяра? Според Господа Иисуса Христа тя е съдбовно условие за истинското боговидение: „Блажени чистите по сърце, защото те ще видят Бога”[2]. И в какво се състои едно видение на невидимия[3] Бог? В онова човешко състояние и богочовешко взаимоотношение, което на български се нарича „връзка с Бога!”, а обикновено бива обозначавано с латинската дума „религия”! Когато сега говорим за религия или връзка с Бога, ние разбираме само една действителна религия или връзка, а не лъжлива и лицемерна, защото от лъжа и лицемерие няма полза в тая област вярващият в един Бог, Който казва за Себе Си: „Аз съм пътят и истината и животът”[4]. Но такава религия не е възможна без чистота на сърцето или целомъдрие, които пък от своя страна са непостижими без пост и въздържание!
Поставил такава абсолютна диагноза на борбата между бесовщината и християнската добродетелност, изрекъл такова властно учение за поста към всички поколения Свои последователи, Господ Иисус Христос дал и пръв непостижим пример на постене. Според свидетелството на евангелистите[5] преди да се яви на света със Своята божествена проповед, Той прекарал в пустинята четиридесет денонощия без всякаква храна. Не подлежи на съмнение също и това, че Той и впоследствие по времето на Своето обществено служение много пъти постел, което личи, например, от същите Му думи към апостолите: „Тоя род не излиза освен с молитва и пост!” Апостолите не могли да прогонят беса, понеже в момента не отговаряли на изтъкнатото условие, а Той го прогонил, понеже покрай Своята божествена сила отговарял и на него! Инак не би изрекъл тая препоръка, ако не я потвърждаваше на дело с един човешки Свой личен пример пред апостолите и света!
Но противниците на поста обикновено и често привеждат за свое основание също така думи Христови: „Не това, що влиза в устата, осквернява човека, а онова, що излиза из устата, то осквернява човека”[6]. Ако те са добре осведомени в областта на християнското богословие, тогава трябва да допуснем, че умишлено злоупотребяват с думите и името на Спасителя. Но в повечето случаи това са люде, които не познават добре езика на Св. Писание. В цитираните думи на Господа се говори не за пост, а за осквернение. Това са две различни понятия, които не се покриват: „скверното” според Моисеевия закон и „постното”. Според Моисей някои хранителни продукти притежават лоши (свързани с езическите сквернодействия) качества, които се предават на човека чрез ядене или прикосновение и поради които той със своя закон забранява на ветхозаветните евреи да ги употребяват, като ги нарича „скверни”[7]. А че понятието за скверно и за постно не се покриват, проличава например от следната проста съпоставка: според Моисеевия закон свинското месо е скверно, но агнешкото и телешкото не са! Когато според християнския канон за поста или се запрещава всякаква храна за известно време, или се запрещава поне всякакъв продукт от животински произход. Разлика огромна и очевидна!
Господ се обявява против тая юридическо-формалистична квалификация на храните в Моисеевия закон, защото тя имала временно значение. Но против поста Той никога не е бил и не може да бъде! Затова съвсем погрешно и греховно е да се използват тези Негови думи против собственото Му установление на поста словом и делом! Нима ще трябва да приемем, че съществува непримиримо противоречие между това Негово изречение от една страна и вече посоченото Негово учение и пример за поста от друга?!
Най-близки и най-авторитетни интерпретатори на Господа Иисуса Христа са Неговите апостоли. В техните писания и живот намираме точно изразено изтъкнатото учение и пример на Господа за поста. Когато фарисеите отправяха упреци, че Христовите апостоли не постят, Христос беше отговорил така: „Нима могат сватбарите да тъгуват, докле е с тях младоженецът? Но ще дойдат дни, когато ще им отнемат младоженеца, и тогава ще постят”[8]. Младоженецът бива отнет от апостолите чрез Голготските страдания и смърт и чрез победното възкресение и възнесение! И още първата писана история на Христовата Църква, книгата Деяния на светите апостоли съдържа изобилни категорични свидетелства за твърдо установена постна дисциплина в средата на апостолите и първите християни.
Например за Антиохийската църква, която първа се отделила от еврейството и се нарекла „християнска”[9], се говори следното: „В Антиохийската църква имаше някои пророци и учители, именно: Варнава и Симеон, наречен Нигер, Луций киринеец, Манаил, съвъзпитаник на Ирода четвъртовластника, и Савел. Когато те служеха на Господа и постеха, Дух Светий каза: отделете Ми Варнава и Савла за делото, за което съм ги призвал. Тогава те, след като постиха и се молиха, възложиха ръце на тях и ги пуснаха”[10]. Безспорно тук на първо място става дума за един установен общоцърковен пост, по време на който Св. Дух открива своята воля за Варнава и Савел; а на второ място – за един пост също така общоцърковен, не случаен, наложен по повод тръгването на апостолите с евангелска мисия по света. С проповедта си апостолите разнасяли и тази постна практика по новооснованите от тях църкви. Така същите Варнава и Савел в градовете Листра, Икония и Антиохия (Писидийска) „се помолили с пост”, ръкоположили презвитери за всяка църква и така поверили християните на Господа[11]. А в края на същата свещена книга още веднъж се говори за един редовен годишен пост в християнските среди: „постът беше вече минал”[12].
От този исторически факт стават ясни изявленията на великия апостол Павел, че той самият прекарвал „често в пост”[13]. При това съхранявайки личната свобода за произволен пост по желание, той същевременно изтъква причината, поради която постът трябва да бъде общоцърковен и задължителен. Според апостола постът е необходим за всеки християнин като средство против блуда: „Всичко ми е позволено, ала не всичко е полезно… Храната е за корема, и коремът за храната; но Бог ще погуби и едното и другото. Ала тялото не е за блудство, а за Господа, а Господ - за тялото… Нима не знаете, че телата ви са Христови членове? И тъй, да взема ли членовете на Христа и да ги направя членове на блудница? Съвсем не!”[14]
Ала как да се избегне това? Апостолът не доизказва своята препоръка, но тя се подразбира: чрез ограничение в храната или чрез пост! И след като се впуска в разсъждения, откровения и съвети по въпроса за брака като законна регулация на блудната похот, той пак се връща на храната като първопричина за плътското буйство: „Храната не ни приближава към Бога, защото, нито ако ядем, печелим, нито ако не ядем, губим. Пазете се обаче, да не би някак тая ваша свобода стане съблазън за немощните.”[15]
Забележете: като казва, че ако ядем не печелим, той не казва същото и за неяденето! Излиза, че от яденето не печелим, но не и от неяденето! От неяденето според апостола само нищо не губим! И понеже нищо не губим, ако не ядем, а от нашата свобода в яденето ближният може да се съблазнява, апостолът на тая база поставя обществения християнски пост като задължителен за всички. Не върху доводите на разума толкоз, колкото върху доводите на любовта към ближния християните са длъжни за определено време да се подчиняват на една общоцърковна постна дисциплина: „Що се пък отнася до идоложертвените храни, мислим, че всички имаме знание. – Добре, но знанието възгордява, а любовта назидава... Колкото за ядене идолски жертви знаем, че идолът е нищо в света и че други бог няма, освен Единаго Бога… Но не всички имат това знание... Ако някой види, че ти, който разбираш, седиш на трапеза в капище, то неговата съвест, като на немощен, не ще ли го насърчи да яде идолски жертви? И при твоето разбиране ще загине немощният брат, за когото е умрял Христос. А като грешите тъй против братята и биете немощната им съвест, вие грешите против Христа. Затова, щом храната съблазнява брата ми, няма да ям месо никога, за да не съблазня брата си!”[16]
Същите съждения и препоръки намираме още веднъж у апостол Павел вече не във връзка с идоложертвените храни, а с физическите качества и буйна питателна сила на храната изобщо: „Един вярва, че може да яде всичко, а немощният яде зеленчук. Който яде, да не презира оногова, който не яде; и който не яде, да не осъжда оногова, който яде, понеже Бог го е приел… А ти защо съдиш брата си? Или пък ти защо презираш брата си? Всички ще застанем пред съдилището Христово… Прочее, нека не съдим вече един другиго, а по-добре съдете за това - да не поставяте на брата си препънка или съблазън. Зная и съм уверен чрез Господа Иисуса, че няма нищо само по себе си нечисто; само за оногова, който счита нещо за нечисто, за него то е нечисто. Ако пък за ястие се огорчава брат ти, ти вече не по любов постъпваш. Не погубвай със своето ястие оногова, за когото Христос умря… Защото царството Божие не е ястие и питие, а правда и мир и радост в Светаго Духа… Зарад ястие не разрушавай делото Божие… по-добре е да не ядеш месо, да не пиеш вино и да не правиш нищо, от което брат ти се препъва, или се съблазнява, или изнемогва!”[17]
Следователно християнинът е свободен да избира храната си по внушение на своята собствена съвест; обаче ако неговата храна съблазнява ближния му, той е длъжен да послуша гласа на своята любов към него и съзнателно да отстъпи от своята лична свобода. А щом става дума за взаимна съблазън с храна в средата на първите християни, която трябва да бъде избягвана с отстъпки в полза на поста, вече става дума всъщност за периодически общозадължителен църковен пост!
И тъй, това са основанията на поста според апостол Павел: постът е необходим лично като ефикасно средство против буйството на плътта, а обществено като средство против взаимната съблазън и за взаимно поощрение. Несъмнено, това апостолско схващане за поста се наложило в практиката на църковния живот още в най-ранно време, която пък пo-късно бива формулирана в един канон, меродавен за всички църковни поколения: „Ако някой епископ, свещеник, дякон, иподякон, четец или певец не пости в светата четиридесетница пред Пасха или в сряда и петък, освен по причина на телесна немощ, да бъде низвергнат! Ако ли пък мирянин (стори това), да бъде отлъчен!”[18]
По-нататък постната църковна дисциплина, така обоснована и възприета, само бива изпълнявана в живота на Църквата и особено в опита на нейните светци. Как е оправдана тя исторически? Няма християнин, постигнал святост в Христа, който при своята лична борба срещу порочността или бесовщината да не си е послужил с поста! Всички светци на Христовата Църква са били постници в различни посилни степени. Значи историята на християнското благочестие оправдава поставената от Господ Иисус Христос диагноза на поста – че порочността като бесовщина бива прогонвана с помощта само на поста; както оправдава и диагнозата на великия апостол Павел, че постът е могъщо бойно средство срещу корена на всяко духовно зло – блудната похот! Какво говорят светците по-подробно?
Разбира се, те стоят благоговейно и непоклатимо върху позициите на Христа и апостолите. Християнският постнически пример остава незабравим пред духовния взор на християните и задължава към подражание: „С пост започнал Спасителят, когато се явил на света при Йордан... Когато пости Законодателят, как да не постят законоизпълнителите?”[19] Така постната дисциплина бива благоговейно зачитана в цялата Църква като божествено и апостолско установление. За авва Доротей от Палестина „светите апостоли са установили” Великия пост[20]. За блажени Августин „постът е заповядан в Евангелието и апостолските послания в цялото творение, което ние наричаме Нов Завет”[21]. Още за Тертулиан от края на ІІ век „постът преди празника на Христовото Възкресение е всеобщо и известно задължение на религията”[22].
Но щом постът е средство за борба, той има своята мистична страна. Ако грехът и порокът са бесовщина, то според думите на свети апостол Павел и борбата с тях „не е против кръв и плът, а против началствата, против властите, против светоуправниците на тъмнината от тоя век, против поднебесните духове на злобата”[23]. Тъкмо така го виждат светите отци със своите благодатно прояснени умове: „Преди поста (Христов) човешкият род не познаваше победата и нашето естество никога не беше нанасяло на дявола такова поражение. Обаче от това оръжие той изнемогна още от самото начало. Господ беше вожд и първенец в тази победа, за да възложи върху главата на нашето естество първия победен венец. И сега щом дяволът види това оръжие у някого от людете, веднага тоя противник и мъчител изпада в ужас, незабавно помисля и си припомня поражението от Спасителя в пустинята и силата му се съкрушава, а самият вид на оръжието, което ни е дал нашият Предводител го опалва. Какво по-силно оръжие от това и какво друго може да придаде на сърцето толкова смелост в борбата с духовете на злобата, ако не гладът заради Христа”[24]. Затова „научи се и ти да побеждаваш дявола! Духът те води, следвай Духа! Да не те смущават съблазните на плътта! Изпълнен с Дух, научи се да презираш удоволствията! Пости, ако желаеш да победиш!”[25]
Борбата пък с бесовщината има своите две страни: негативна – превъзмогване на греховността и позитивна – обогатяване с добродетели. На първо място е негативната, защото тя представлява духовната оран, която ще направи от буренясалата човешка душа обработена нива за скъпия разсад на божествената святост! Къде е началото на човешката греховност и къде е следователно коренът на първата нужда от пост? Ето как просто и ясно отговаря св. Василий Велики: „Ако Ева не беше яла от дървото, не бихме имали нужда от тоя пост, защото „здравите нямат нужда от лекар, а болните”. „Чрез греха се поболяхме, чрез покаянието ще оздравеем. Обаче покаяние без пост е безполезно”[26]. Или с други думи: „Понеже не постихме, изгубихме рая. Дайте да постим, за да се върнем пак в него”[27].
Обаче има пост „богопротивен и отречен”: „Той носи гибел в двата свята. Който се въздържа от храни, а продължава да върши грехове, неговият пост вреди на тялото и на душата: на тялото външно, понеже го лишава от необходимата храна, а още повече на душата вътрешно, понеже не отстранява от нея безбожния грях”[28]. Тогава кой е истинският пост?
Истинският „пост е наказание за тялото, за да се усмири здравата плът и да стане тя немощна за страстите”[29]. А „който иска с преяждане и пресищане да победи блудния бяс, той гаси пожар с масло”[30], понеже „блудната борба в тялото е изчадие на безмерното преяждане”[31] и понеже „насищането на корема е майка на блуда, а притесняването на корема е виновник на чистотата”[32]. Следователно „иска ли някой да постигне славата на Евангелието и плода на възкресението, той не бива да бъде престъпник на тайнствения пост, който Христос предписва в Моисеевия закон и в Своето Евангелие по силата на двата завета за упражнение в истинска борба за добродетел!”[33]
Списание „Православен мисионер”, год. ХV (1947), кн. 1.
[1] Мат. 17:21.
[2] Мат. 5:8.
[3] Иоан 1:18.
[4] Иоан 14:6.
[5] Мат. 4:1-2, Марк 1:12-13, Лука 4:1-2.
[6] Мат. 15:11, Марк. 7:15.
[7] Лев. 11; Второз. 14.
[8] Мат. 9:15; Марк 2:19; Лук. 5:34.
[9] Деян. 11:26.
[10] Деян. 13:1-3.
[11] Деян. 14:21-23.
[12] Деян. 27:9.
[13] 2 Кор. 11:27; 6:5.
[14] 1 Кор. 6:12-15.
[15] 1 Кор. 8:9.
[16] 1 Кор. 8:1-13.
[17] Рим. 14:2-21.
[18] 69-то апостолско правило.
[19] Св. Исаак Сирин, Слово 21.
[20] Слово за Четиридесетницата.
[21] Писмо до Казулана ХІ:25 (Augustinus, Epistula 36, 5 / Ed. A. Goldbacher // CSEL. 1898. Vol. 34).
[22] За молитвата, 18.
[23] Ефес. 6:12.
[24] Св. Исаак Сирин, Слово 21.
[25] Св. Амвросий Медиолански, Тълкование на Евангелието от Лука ІV:24.
[26] Слово за поста, 3.
[27] Пак там, 4.
[28] Исаак Антиохийски, сирийски поет от V в. Първа песен за поста.
[29] Св. Василий Велики, Отговор 169.
[30] Св. Иоан Лествичник, Лествица, 15:39.
[31] Пак там, 15:1.
[32] Пак там, 14:5.
[33] Св. Амвросий Медиолански, Тълкувание на Евангелието от Лука ІV:15.