За това как трябва да се постъпва с кощунниците
Като стана дума за хулите, искам да помоля всички вас за една услуга в замяна на тези речи и разсъждения, а именно - да укротявате в града онези, които богохулстват. Ако ти чуеш, че някой на кръстопът или на площада хули Бога, отиди и му направи забележка. И ако е нужно, удари го, не се отказвай [да го сториш], удари го по лицето, разбий му устата, освети ръката си с удар; и ако те обвинят или повлекат на съд, иди.
И ако съдията на съда ти поиска отговор, смело кажи, че той е похулил Царя на ангелите, защото ако хулещите земния цар трябва да бъдат наказвани, то много повече оскърбяващите Този (Цар).
Публичното оскърбление е един вид престъпление и обвинител може да бъде всеки, който пожелае. Нека научат и иудеи и елини, че християните са пазачи, защитници, управници и учители на града; и нека същото това го научат и разпътниците и развратниците, които именно следва да се боят от Божиите раби, та ако и те поискат някога да кажат нещо подобно, да се оглеждат на всички страни и да треперят дори от сянката си, страхувайки се да не би някой християнин да ги чуе, нападне и пребие.
Ти си слушал какво сторил Иоан, нали? Той видял тиранина, че престъпил брачните закони, и смело, насред площада заговорил: не ти е позволено да водиш жената на Филипа, твоя брат (Марк. 6:18 – слав.). А аз те пращам не при тиранин, не при съдия, и не за противозаконен брак, не за оскърбяване на раб като теб, а те удостоявам да изправиш равен на теб за безчинно оскърбяване на Владиката. Няма ли да е справедливо да ме вземеш за луд, ако ти кажа: наказвай и изправяй царе и съдии, които постъпват противозаконно? Само че Иоан постъпил именно така; следователно това не превишава нашите сили.
Сега поне изправяй било някой раб като теб, било равен на теб, и даже ако трябва да умреш за това, не преставай да вразумяваш брата си. Това ще бъде мъченичество за теб. Нали и Иоан пострадал като мъченик? Нему не заповядали да принесе жертва, нито да се поклони на идола, но той положил главата си за светите закони, когато те били подхвърлени на поругание. Така и ти до смърт се бори за истината, и Господ ще надвие за тебе*.
И не ми говори такива безсърдечни думи: какво ме е грижа мене, аз нямам нищо общо с него [кощунника]! Ние нямаме нищо общо само с дявола, а с всички хора имаме много общо. Те имат една и съща природа с нас, населяват една и съща земя, хранят се с една и съща храна, имат един и същи Владика, получили са едни и същи закони, призовани са към едно и също добро, както и ние. Затова няма да говорим, че с тях нямаме нищо общо, понеже това е глас сатанински, дяволска безчовечност. Да не говорим такива неща, а да покажем подобаваща на братя грижа.
А аз обещавам с пълна увереност и ви гарантирам, че ако всички вие, които присъствате тук, решите да си разпределите грижата за спасението на живеещите в града, то скоро той целият ще се изправи, макар тук да присъства една съвсем малка част от града, най-малка, но само по количество, а по благочестие – най-главна. Да си поделим грижата за спасението на нашите братя.
Достатъчен е един човек само, горящ от ревност, за да се изправи целият народ. А когато налице са не един, и не двама, и не трима, а такова множество, способни да приемат върху себе си грижата за нерадивите, то не поради нещо друго, но заради нашата безгрижност, а не слабост, мнозина погиват и падат духом. Не е ли безразсъдство, когато видим да се бият на площада, да идем и да почнем да ги сдобряваме; но какво говоря „да се бият”? Та ако видим дори магаре да пада, тогава всички бързаме да протегнем ръка и да го изправим на крака, пък за погиващите братя нехаем!
Богохулникът е като това магаре, което не понесло тежестта на гнева и паднало. Иди при него и го вдигни със слово и дело, с кротост и сила - нека лекарството бъде разнообразно.
И ако така устроим своите дела, че да търсим спасението и на ближните, то скоро ще станем желани и любими и за самите тях, които получават изправление. И – което е най-важно – ще се насладим с бъдещите блага, които дано всички да достигнем по благодатта и човеколюбието на нашия Господ Иисус Христос, чрез Когото и с Когото подобава на Отец и Светия Дух слава, власт, чест, сега и винаги, и во веки веков. Амин.
Святитель Иоанн Златоуст. Беседы о статуях, говоренные к Антиохийскому народу. Беседа 1, ч. 12 // Творения. СПб., 1896. Т. 2. С. 25–26.
Превод: Десислава Главева
* Подвизавай се до смърт за истината - и Господ Бог ще надвие за тебе (Иис. Сир. 4:32).