За прелестта на сънните мечтания
Напразно ти, о, безмерно зли губителю, враг на човешките души и изобретателю на всякакви беззакония, непрестанно ме смущаваш с нощни съновидения – ту скръбни, ту отново радостни! Или си мислиш чрез тях да прелъстиш душата ми и да я накараш да им обърне внимание, сякаш са правдиви? Изчезни, ти, скверний, махни се от мен заедно със своите хитрости!
Христос е моят Спасител. Той е за мен светлина и веселие, похвала и слава, непоколебима помощ и най-твърда против теб стена. Никога няма да ме подчиниш – казвам това, надявайки се на Христа – и да ме накараш да разглеждам пращаните от теб мечтания като истинни!
Познавам те от самото начало и знам, че ти си завистник на моя живот, гибелен съветник и злокознен змей, и всичко, което имаш е едната само прелест, която отлъчва от Бога и сваля в ада, макар понякога да показваш и неща, които са верни. Защото не за полза на душата откриваш ти това, показвайки в съня нещо вярно, но както рибарят не хвърля гола кукичка, а слага стръв, така и ти по този начин се стараеш лека полека да въвлечеш душата в по-голяма прелест и да я подчиниш на твоето гибелно водителство, за да можеш по този начин да я понесеш на вълните на самопревъзнасянето, след което да я хвърлиш в твоята най-любима пропаст – гордостта.
Или пък показвайки в съня, как христоубийците заедно с Моисей се намират в светлина, а Христос със Своите ученици – в дълбока тъмнина, да убедиш душата да се присъедини към христоубийците, както някога си убедил по този начин чрез такова видение един монах да отстъпи от правата вяра и да приеме богомерзкото иудейско неверие.
Затова блажен е онзи, който възненавиди всички твои намерения, не само явно злите, но и привидно добрите. Защото в теб, богомерзкий, се таи семето на всяко беззаконие, което, бидейки породено от теб, запазва винаги своето свойство и род. Ти от всичко най-много се стараеш и полагаш най-големи усилия да прелъстиш душата по всякакъв начин – ту посредством звездите, ту посредством беззаконно врачуване: по полет на птица, наблюдение на облаците, гледане на ечемик, брашно, боб, на движението на очите, гледане на ръка и пр. С всичко това, ти, злодею, злоумишлено лъстиш и хвърляш безумните в пламъка на подземните мъчения. Но ти нямаш никаква сила и не можеш да се поругаеш над мислите на онези, които твърдо и с непорочна вяра служат на Христа, Царя на всички и Бог. Защото те стоят непоколебимо на твърдия камък на Неговите свещени заповеди и божествена любов, чрез които всички твои хитрости се унищожават.
Махни се от мен заедно с всички твои бесовски съблазни! С тези твои прелести издевателствай над други, над непознаващите истински твоята злоба безбожни халдеи, над прегордите италианци и немци, които във всичко се покоряват на твоите измислици.
И не се опитвай да ме измамиш, позовавайки се на Даниил и Иосиф, които по причина на своята съвършена добродетелност по Божий промисъл получили мъдрост свише, за да тълкуват сънищата и виденията на владетелите. Не съм достоен да докосна дори сянката на тези мъже заради своите безчислени и тежки грехопадения. Те били подобни на безплътните ангели, а аз само по външния си образ и по мисловността се отличавам от безсловесните скотове, а във всичко останало със своите страсти и похоти съм подобен на тях.
Преп. Максим Грек, Сочинения, Ч. 1.
Превод: свещ. Божидар Главев