Писмо до Братството на св. Стефан за Благия ден
Иже прежде денницы от Отца без матере родивыйся, на земли без отца воплотися днесь из Тебе. Темже звезда благовествует волхвом, Ангели же с пастырьми поют несказанное Рождество Твое, Благодатная.
Кондак на Събора на Пресвета Богородица, гл. 6
Честито Рождество Христово, чеда Божии! Ето че настъпи и Благият ден! Нашият народ нарича „Благ ден” всеки голям църковен празник. А Рождество е първият християнски Благ ден, озарил със светлина децата на Адам и вселил радост в душите им – първият и най-сладък ден след множество горчиви дни на безбожие.
Рождество е Благ ден преди всичко, защото на този ден дойде в света Благият Цар. Градовете записват на каменни плочи, вграждани в сгради и паметници дните, когато са ги посещавали земните царе. А ние вписваме в сърцата си денят на посещението на Небесния Цар. Дървото ще изтлее, камъните ще се разрушат, а това, което се пази в сърцето ще преодолее смъртта и ще се съедини с вечността. Светите люде поменават името на Царя Христа така естествено, както дишат. Когато зверовете разкъсали свети Игнатий в Колизеума, сърцето му било намерено непокътнато и на него сякаш били изрязани две букви И(исус) Х(ристос).
Рождество е Благ ден и заради разкрития от Христа живот вечен. До този ден в света падали само трошички, които напомняли на хората за трапезата на небесния живот. Хората отвреме навреме ги събирали, без да знаят нито откъде са, нито от Кого са. Христос дойде в света, за да открие на хората неизчерпаемата трапеза на живота и да ги призове на вечен пир. И всеки, приел поканата и повярвал на Непогрешимия, започнал да гладува за пълнотата на живота, за Божествената обилна трапеза на живота. Когато предложили на св. мъченик Зиновий* да избира между живота и смъртта, той отговорил: „Животът без Христа не е живот, а смърт; смъртта заради Христа не е смърт, а живот” (Пролог, 30 окт.).
Рождество е Благ ден и заради разкритата любов в Христа. „Вижте, каква любов ни е дал Отец - да се наречем чеда Божии и сме”, пише видялият Христа (1 Иоан. 3:1). До явяването на Христа човешкият род не познавал любовта на Отца към децата и на децата към Отца. Но с рождението на Сина Божия Единородния в нашия свят човешките очи се отворили за единия Небесен Родител и Неговата, непозната дотогава, небесна любов. Не стоплена ли от тази небесна любов светата великомъченица Екатерина отхвърли земния царски венец и прие смърт чрез посичане?! И какво множество мъченици след нея отиде на смърт, захвърляйки одеждата на плътта като вехта дреха!
И накрая, Рождество е Благ ден, защото с явяването на Сина Божий – на Царя и Слугата, на Господаря и Мъченика, на Любещия и Гонимия, на Разпнатия и Възкръсналия – се открили на хората сила, и мъдрост, и благодат, и пълнота на Божествените дарове.
Да отвори и Вам Господ духовното зрение, за да видите всички блага, явени и подадени нам с рождението на Сина Божий!
* Свещеномъченик Зиновий (+285, паметта му се чества на 30 октомври/12 ноември), епископ Киликийски, Егейски. Посечен с меч за изповядване на християнската вяра по времето на Диоклетиан (284-305).
Из „Миссионерские письма”
Превод: Десислава Главева