Вход

Православен календар

Свети Григорий Богослов за брака

 

1509212322

Съгласен съм, че е по-добре човек да се жени, защото „бракът е нещо честно у всички, и брачното легло – чисто” (Евр. 13:4), но е по-добре за умерените, а не за ненаситните, не за тези, които искат да отдават на плътта си повече уважение, отколкото е нужно. Когато бракът е наистина брак – съпружески съюз и желание човек да остави след себе си деца, тогава бракът е нещо добро, защото умножава броя на угаждащите Богу.

Но когато човек разпалва загрубялата плът, облага я с тръни и се превръща в път към порока, тогава и аз ще кажа: по-добре такъв човек да не се жени. Добро нещо е бракът, но не мога да кажа, че стои по-високо от непорочността[1]. Защото непорочността не би се признавала за нещо възвишено, ако не беше най-доброто от най-доброто.

Нека носещите ярема на брака да не се огорчават! „Трябва да се покоряваме повече на Бога, нежели на човеци” (Деян. 5:29). Напротив – девици и жени, обединете се и бъдете едно в Господа като едни на други служите за украшение!

Не би имало безбрачни, ако нямаше брак, защото откъде би се появил на бял свят девственикът? Бракът не би бил честен, ако не принасяше като плод Богу девственици. Почитай и ти, (девственико), своята майка, от която произхождаш; почитай и ти (свързан със съпружеството) произлязлата от майка майка, макар тя да не е майка, а невеста Христова. Видимата красота не е скрита, а незримата е видима за Бога, „всичката слава на царската дъщеря е вътре” и тя е облечена в одежда със златно везмо (Пс. 44:14), тоест и с дела, и със съзерцание. И встъпилата в брак принадлежи на Христа, и девата нека бъде изцяло Христова! Първата да не се прилепя изцяло към света, а другата да не бъде изцяло извън света! Това, което на омъжената принадлежи отчасти, на девицата принадлежи изцяло.

* * *

Бракът не е без чест само защото непорочността е по-ценна от него. Нека подражаваме на Христа, чистия Невестоводител и Жених, Който чудодейства и по време на брака и със Своето присъствие доставя чест и на съпружеството. Нека само бракът бъде чист, без примеси на нечисти пожелания.

* * *

Блажен онзи, който, отстъпвайки малко на законите на брака, принася на Христа в дар голямата част от любовта.

* * *

Вие, върху които в този живот е възложил своя ярем драгоценният брак, приложете ум, за да разберете как да принесете повече плод в небесните линове!

* * *

Да погине такъв съпружески съюз, който не е скрепен с брачния закон!

Симфония по творениям святителя Григория Богослова, Москва, изд. Даръ, 2008.

Превод: прот. Божидар Главев

 


[1] Светителят има предвид девството или монашеското житие - бел. прев.

module-template5.jpg

 

 

Видеоколекция

2018 04 08 15 38 03
О.  Даниил Сисоев:
В един Бог ли вярват
християните и мюсюлманите

Модернисти