За смисъла на поста
Христос постил преди да бъде изкушен, а ние постим преди Пасха. Значението на двата поста е еднакво, но относно времето, по което те се извършват, има немалка разлика. Христос противопоставя поста на изкушенията, а при нас постът е знак на нашето умъртвяване заедно с Христа и служи за предпразнично очистване. Христос постил четиридесет дни, защото Той е Бог, а ние сме съобразили мярата на поста със силите си, макар ревността да подбужда някои да постят и свръх силите си.
* * *
Когато принасяйки жертва пред човешките страдания на Бога, с цел и аз самият да не умра за живота, свързах своята плът за четиридесет дни (пост) по закона на Царя Христа, тъй като изцелението се дава на очистени тела; тогава аз първо приведох в непоколебимост своя ум, живеейки в уединение далеч от всички, потънал в морето на плача, събран целия в себе си и не отвличан от мисли, след това следвайки правилата на светите мъже, затворих дверите на своите уста. С цел, въздържайки се от всяко слово, да се науча да съблюдавам мяра в словата. (Из писмата до Келевс архонт, градоначалник на Назианз)
* * *
Аз те приех с мълчание, за да разбереш ти думата мълчание – мълчание, което говори посредством перото. А сега ще говоря това, което е прилично за дружбата и настоящите обстоятелства. Ти си съдия, а нарушаваш закона, като не спазваш поста. Та как ще защитаваш човешките закони, пренебрегвайки Божия закон? Очисти своето съдилище, за да не се случи едното от двете – или наистина да станеш лош, или да накараш хората да те мислят за лош. Да предлагаш срамни зрелища, значи сам да се опозориш. Главното правило е: ти, който си съдия, знай, че сам ще бъдеш съден, и така по-малко ще съгрешиш. Не мога да ти предложа нищо по-добро от това. (Из писмата до Келевс архонт, градоначалник на Назианз)
Симфония по творениям святителя Григория Богослова, Москва, Дар, 2008, 608 с.
Превод: прот. Божидар Главев