За търпение при оскърбления
Ако например някой те сгълчи и смъмри, справедливо или несправедливо, или те осъди, или те оклевети и ти не понесеш такова безчестие с кротост, но се оскърбиш и не удържиш гнева си и раздразнението, но се скараш с този, който те е сгълчал, или го осъдиш, или нещо друго неприятно му направиш, или без да правиш нещо такова, в сърцето си таиш омраза към него, а не му прощаваш от цялата си душа и не се молиш за него Богу, то ето, ти си станал враг на Христа, защото постъпваш противно на Божиите заповеди.
Ти си станал враг и на самия себе си и погубваш своята душа с това, че чрез непрощаване на брата си всички твои предишни грехове си ги направил незаличими и непростени.
И още, ако някой те удари по дясната страна, а ти не само не му обръщаш лявата, но сам посягаш да го удряш, ти пак си станал воин и роб на дявола. Ти си ударил не само брата, но чрез брата, когото си ударил, ударил си и Самия Христос, Който заповядва да не отвръщаме на удар, а да обръщаме и другата си страна (Мат. 5:39).
***
Оня, който, бидейки обиждан или охулван, силно го изживява и страда сърдечно, знай, че той още носи в себе си древната змия. Ако такъв мълчаливо понася нанесеното му оскърбление или отвръща с велико смирение, той ще задуши тази змия, ще я направи немощна и съвсем ще я убие.
Ако пък почне да противоречи разпалено, с жар и да говори с дързост, той ще придава нови сили на тази змия, която ще излива отрова в неговото сърце и ще разяде всичките му вътрешности. По такъв начин тази змия, бидейки всекидневно усилвана, ще погълне най-после самото му намерение за добро изправление. След това такъв ще почне да живее само за греха и ще бъде съвсем мъртъв за праведността.
Наставления за духовен живот, (преп Максим Изповедник и преп. Симеон Нови Богослов), Съставител и преводач † Сливенски митрополит Йоаникий, СИ, 2001 г., Слово 82, Деят. и Богосл. глави, 31.