За битието, приснобитието, благостта и премъдростта
Бог, Който повиква за битие всяко разумно и умно същество по Своята най-велика благост, е дал на тези твари четири божествени свойства, които ги държат, пазят и спасяват: битие, приснобитие, благост и премъдрост.
Първите две е дал на съществото, а другите две – на нравствената способност.
На съществото е дадено битието и приснобитието, а на нравствената способност – благостта и премъдростта, за да става тварта чрез причастието това, което е Той Сам по същество.
Затова е и казано, че човек е сътворен по образ и подобие Божии: сътворен е по образа – като съществуващ – чрез Съществуващия, и вечносъществуващ – чрез Вечносъществуващия, макар и не безначално, но впрочем безконечно.
Сътворен е по подобие като благ – от Благия, като премъдър – от Премъдрия, бивайки по благодат това, което е Бог по естество.
По образ Божий е всяко разумно същество, по подобие – само добрите и мъдрите.
Наставления за духовен живот, (преп Максим Изповедник и преп. Симеон Нови Богослов), Съставител и преводач Сливенски митрополит †Йоаникий, СИ, 2001 г., Из „За любовта” (Трета стотица).