Значение на въображението в живота на човека
Предисловие
Въображението – каква удивителна способност притежава човекът! Ние постоянно живеем в света на образите, на тези образи, които нашето въображение създава. Често човек не забелязва нищо около себе си, но при все това съзира в себе си особен свят на образите, които непрекъснато създава неговото въображение. Нерядко хората не забелязват как от външните предмети, които ни заобикалят, умът се пренася към вътрешните образи. А това е важно, понеже от тези образи, с които човек живее, зависи неговото настроение, привички, желания, чувства.
Мнозина мислят, че въображението – това са само мечтите и фантазиите, но всъщност действието на въображението е много по-широко.
„Въображението, което е получило правилно образование и се подчинява на висшите умения, е твърде важна и полезна способност, пише архиепископ Евсевий (Орлинский). То възвисява нашите представи, подобрява паметта, облекчава размисъла, изпълва душата със светли спомени, украсява нашия живот, обогатява общуването с другите, облагородява цялата наша деятелност.“
Същност на въображението
„Може ли човешката природа да мине без образи? Можем ли да си спомним за отсъстващото, без да си го представим?
„Сам Бог ни е дал способността за въображение“, пише светият праведен Йоан Кронщадски.
„Нашият ум – допълва св. Игнатий Брянчанинов – има способност за мислене и способност за въображение; посредством първата той усвоява понятията за предметите, а посредством втората усвоява в себе си образите на предметите.“
Когато душата „посредством чувствата възприема предметите – обяснява преп. Йоан Дамаскин – то в душата се образува впечатление, наричано представа“.
„Въображението – казва преп. Никодим Светогорец – е отпечатване на всички тези чувствени предмети, които сме видели, слушали, обонявали, вкусвали, осезавали... Чувствените предмети приличат на печат, а въображението – на отпечатък от печата.“
И така, „въображението съдържа в себе си впечатленията, получавани чрез чувствата“ (св. Григорий Палама).
Въображението наричат още общо чувство. „Общо, защото съдържа впечатленията от всички пет чувства; чувство защото впечатлението, което произвежда всяко от чувствата поотделно, може да произведе въображение“.
Същността на въображението ярко разкрива св. праведен Йоан Кронщадски: „Въображението – това е фотография на материален предмет, направена от душата...“. При това въображението действа мигновено и непрестанно.
Светите отци Теофан Затворник, Инокентий Пензенски и Йоан Кронщадски учат, че въображението е нисшата познавателна сила, която приема, формира (създава), възпроизвежда, съдържа (удържа) и предава на ума образите на предметите.
Какво може да бъде обект на въображение? Светител Теофан отговаря: „Всичко, отнасящо се към тварния (сътворения) свят, е образно и затова може да бъде въобразено“.
Преподобни Иоан Касиан Римлянин пояснява, че освен предметите и явленията от заобикалящия ни свят, тази способност ни позволява да въобразяваме действията, мислите, отнасящи се към сътворения свят, както и думите, желанията и чувствата на човека.
Източници за възникване на образите
Според учението на светите отци образите възникват:
► От Бога, Ангела Хранител и добрите духове (св. Теофан Затворник).
Например, „четейки словата на Иисуса Христа, не можем да не бъдем поразени с каква забележителна достъпност за всеки ум..., с каква естественост и простота на образите... се отличават всичките Му слова. В Неговите уста най-дълбоките и възвишени истини, разяснени чрез общопонятни примери от природата или ежедневието, стават напълно достъпни за разбиране даже от неразвитото научно съзнание на обикновения народ“ (схиархим. Йоан Маслов).
– от неговите – на самия човек:
– външни чувства (преп. Таласий);
– памет (преп. Таласий);
- мисли;
- състояние на тялото (преп. Таласий). Например, „умът на гладния въобразява хляб, а на жадния – вода“ (св. Максим Изповедник);
- душевни склонности: „Умът на чревоугодника въобразява (си представя) различни ястия, на тщеславния – почести от хората, на сребролюбивия – придобиване, на злопаметния – отмъщение на оскърбилия го, на завистливия – причиняване на зло; на този, на когото той завижда, и подобно на това по отношение на другите страсти“ (св. Максим Изповедник);
► Под въздействие от врага на спасението, духа на злобата (преп. Исаак Сириец): „Има приставник[1] от духа на злобата, който ходи сред човека и го омрачава, пълнейки главата му със страстни образи“ (св. Теофан Затворник).
Предназначение на въображението
„Бог е дал въображението на хората за помощ на ума“ (преп. Теодор Едески).
„Въображението и паметта са ни дадени за това, за да се ползваме от услугите им, когато външните ни чувства са в покой и ние нямаме пред себе си тези предмети, които са възприети от нашите чувства и са се отпечатали във въображението и паметта. Нямайки възможност винаги да имаме пред себе си предметите, видени от нас, ние ги извикваме в своето съзнание, посредством въображението и паметта, в които те са се отпечатали, и по такъв начин ние ги разглеждаме и обсъждаме.
Например си бил някога в град Смирна и после отново си го напуснал, и повече няма да видиш града с външното чувство на очите си; обаче когато поискаш, си представяш Смирна със своето вътрешно чувство, т.е. с въображението и паметта, представяш си я и отново я разглеждаш. Ти виждаш образа на Смирна, който се е запечатал в тебе“ (преп. Никодим Светогорец).
Н. В. Маслов, „Значение на въображението в живота на човека”, превод: † Сливенски митрополит Йоаникий, София, 2017 г.
[1] Някой, който е поставен да следи за този, над когото е приставен - бел. прев.