Вход

Православен календар

Чувството за безсмъртие

 

3008181942

Истината за безсмъртието не противоречи на нито една истина. Който отхвърля безсмъртието, той отхвърля Бога.

Словото Божие ни открива, че истината за безсмъртието се е затъмнила у нас случайно, заради падението на човека... До падението безсмъртието е било предмет не на вярата, а на чувствата – човекът го е изпитвал така, както ще го изпитва след възкресението.

Бог е истинен – Той не би вложил в нашата душа жаждата за вечен живот, ако не е било безсмъртието.

Ако няма безсмъртие, то нашата смърт е нещо естествено. Тогава защо толкова се отвращаваме от нея? От естествените неща не се отвращаваме, както е например с храната, съня, дишането, различните дейности. Отвращаваме се само от неестественото – от глада, от болестите, от жестокостта, пиянството и прочее.

Значи и смъртта, от която се отвращаваме, принадлежи към неестествените неща. Тя не би трябвало да е присъща на нашата природа.

Чувството за безсмъртие, както и всички наши чувства, може да се засилва или отслабва. Ако чувството за смъртност вземе връх, то чувството за безсмъртие отслабва, и обратно.

Всичко зависи от това как живее човек и какви са делата му. Ако той живее със съзнанието, че е безсмъртен – тоест духовно, следвайки съвестта си и спазвайки закона, тогава чувството му за безсмъртие се засилва. А ако живее така, сякаш е смъртен – следвайки плътта и кръвта, тогава се засилва чувството му, че е смъртен.

От начина му на живот зависят чувствата, които го обземат. Ето защо в тези, които обичат този свят, чувството за това, че са смъртни е силно развито и те се боят от смъртта.

Увереността в безсмъртието произтича от природата ни, от вътрешните ни чувства, от съвестта.

Ние не можем да си представим душата като нещо материално – не можем да си представим как тя може да се разруши, да изтлее.

Мисълта е нетленна, а душата е мисъл; желанието е нетленно, а душата е желание; волята е нетленна, а душата е воля; въобще съзнанието ни е нетленно, а душата е съзнание.

Цялата ни телесност ли ще изчезне? Няма ли у нас нещо неразрушимо? Това, че е невидимо, не е доказателство, че го няма. Малко ли неща има около нас, които обикновено са невидими, но под микроскоп се виждат?

Душата е безсмъртна. Грехът не може да я убие, или по-точно казано, да я унищожи – той може само да й отнеме тялото и блаженството. Със Своите кръстни страдания Иисус Христос възвръща на душата тялото, изгубено със смъртта, и връща онова блаженство, което е било изгубено поради непослушанието на нашите прародители Адам и Ева. Без Христа човек, слизайки в гроба, повече никога не би излязъл от него.

Смъртта на тялото остава, но като бедствие, което е временно и преходно, при това такова, каквото вследствие на особеното Божие разпореждане се обръща за човека в благо, служейки за очистване на неговото същество от всичко зловредно, което му е причинил грехът.

Схиигумен Савва (Остапенко), Основа спасения.

Превод: Десислава Главева

module-template5.jpg

 

 

Видеоколекция

2018 04 08 15 38 03
О.  Даниил Сисоев:
В един Бог ли вярват
християните и мюсюлманите

Модернисти