За сънищата, които имат начинаещите
24. Не бива да крием, че нашето знание е твърде ограничено и е изпълнено с незнание; защото гърлото различава храната, слухът разпознава мислите; при поглеждане към слънцето се показва безсилието на очите; а словата откриват неразумието на душата. Но законът на любовта ни принуждава да се стремим към онова, което е свръх мислите. И тъй, аз мисля (впрочем не твърдя), че след словото за странничеството и дори в самото това слово, трябва да кажа нещо за сънищата, за да знаем и за това коварство на нашите злохитри врагове.
25. Сънищата са движение на ума при неподвижност на тялото. Мечтанието е измама на очите при приспиване на мисълта. Мечтанието е крайна възбуденост на ума при бодърстване на тялото. Мечтанието е виждане на онова, което не съществува.
26. Причината, по която ние след предшестващото слово се решихме да говорим за сънищата, е очевидна. Когато ние, оставили заради Бога нашите домове и роднини, предаваме себе си на отшелнически живот от любов към Бога, тогава бесовете се стараят да ни безпокоят със сънища, представяйки ни, че нашите роднини или плачат, или умират, или са в затвор заради нас или понасят други напасти. Ето защо, който вярва на сънища, той прилича на човек, който тича след своята сянка и иска да я хване.
27. Бесовете на тщеславието са пророци в сънищата; бидейки лукави, те съдят за бъдещето от обстоятелствата и ни го известяват, та при сбъдване на тези сънища ние да се удивляваме и като че ли сме вече близки до дарбата прозрение, да се превъзнасяме мислено. Които вярват в беса, за тях той често е пророк; а който го презира, бесът за него винаги е лъжец. Бидейки дух, той вижда онова, което става във въздушното пространство и, забелязал, например, че някой умира, той предсказва това на лековерните в сънища. Бесовете нищо не знаят за бъдещето по предзнание; но известно е, че и лекарите могат да ни предскажат смъртта.
28. Бесовете често се преобразяват в ангели на светлината (2 Кор. 11:14), в образ на мъченици и ни се представят в сънища, като че ли ние отиваме при тях; а когато се пробудим, изпълват ни с радост и превъзнасяне. Това нека ти бъде знак за измамата; защото ангелите ни показват на сън мъките, страшния съд и отлъчването, а като се пробудим, изпълват ни със страх и жал. Ако речем да се подчиняваме на бесовете в сънищата, то и когато бодърствуваме те ще се подиграват с нас. Който вярва на сънища, той е съвсем неопитен; а който изобщо не им вярва, той е мъдър. И тъй, вярвай само на ония сънища, които ти известяват за мъката и съда; но ако те хвърлят в отчаяние, то и те са от бесовете.
Преподобни Йоан Лествичник, Лествица (стълба за духовен живот) Стъпало 3, Синодално издателство, 1982.
Превод: † Нюйоркски митрополит Йосиф