Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContenthdflvplayer has a deprecated constructor in /home/budivere/public_html/budiveren4641/plugins/content/hdflvplayer/hdflvplayer.php on line 50
За Божията воля
Какво означава Божия воля? Богословите различават два аспекта в Божията воля: Божие желание и Божие допущение. Божието желание е абсолютната Божия воля, която иска вечното спасение за човека - венеца на Божието творение. Бог желае за нас доброто повече, отколкото ние самите го желаем. Но абсолютната Божия воля среща препятствия в свободната воля на човека, която се колебае между доброто и злото. Тук трябва да се спрем по-подробно на въпроса за свободната воля, станала причина за доста недоумения.
Свободната воля е дадена на човека като на Божи образ и подобие. Без възможност за свободен избор не би съществувало самото добро, а постъпките на човека, и даже неговата вътрешна деятелност ще се ръководят от необходимостта. Свободната воля е едно от основните достойнства на човека и същевременно огромна отговорност за него. Някои питат, защо тогава е дадена свобода на волята, щом повечето хора злоупотребяват с нея. Работата е там, че без свободна воля не би било възможно самото спасение на човека, тъй като спасението е богообщение – живот с Бога, вечно приближаване към Бога, озаряване и просвещение на човешката душа с божествената светлина. Човекът трябва доброволно да избере спасителния път – да има Бога за главна цел на своя живот. Самото спасение е любовта на Твореца към Неговото творение и на творението към Твореца му. Затова спасението носи дълбоко личен характер. Богословите употребяват тук термина синергизъм, тоест взаимодействие на двете воли – божествената и човешката.
Ако отнемат свободната му воля, човекът ще се превърне в програмиран робот. А нито един грешник ни би пожелал да се превърне дори и в най-съвършения компютър и вместо човек да бъде машина. Ето защо свободната воля е едно от главните свойства на човека, което наричат богоподобие. Този, който казва, защо ми е дадена свободна воля, самият той не разбира, че от жив човек иска да станe мъртъв. Нещастието не е в свободната воля, а в неправилното използване на този Божи дар, когато хората подчиняват своята воля не на духа, а на страстите си. Бог сътворил човека като нравствено автономно същество и Той не взима Своите дарове назад. Когато човек върви против Божията воля, тогава грехът го обрича на страдание не само в бъдещия, но и в настоящия живот, защото в човека е заложен вътрешен критерий за добро и зло – глас от небесата, наречен съвест.
Някои считат, че свободата на волята е възможността да правиш това, което искаш. Но това не е така. Това е илюзия за свобода. Без благодатта волята е подчинена на страстите и грехът, който е станал навик, в значителна степен определя човешката воля. И ето, конфликтът между божествената и човешката воля поражда тази относителна Божия воля, наречена допущение. Бог допуска човешката воля да действа не само в посока на доброто, но и на злото. Ако Бог физически би пресичал злото, тогава свободата би станала фикция, още повече че цялото човечество би било обречено на унищожение: та нали всеки от нас е вършил тежки грехове и само Божието дълготърпение го е спасявало.
Индивидуалните грехове, ако ги съберем заедно, както дъждовните капки в поток, се превръщат в обществени бедствия и катаклизми - и това е Божие допущение. Човек изгубва това, което му се струва, че е най-скъпото - и това е Божие допущение. Но не винаги допущението е само следствие от греха. Изкушения, изпитания и скърби могат да се изпратят и на праведника, за да просияе още повече неговата святост в търпението и противостоенето срещу греха.
Сега да преминем към въпроса за Божия промисъл. Бог не нахлува насилствено във вътрешния свят на човека, но от всички случаи и безбройни ситуации, в които може да се окаже човек, Той ще го постави в тази, която е най-добра за него и съответства на неговото вътрешно духовно-нравствено състояние. Всеки ден човек получава урок в живота, но този урок той трябва да разбере и осмисли, и тогава с други очи ще погледне на обичайното си битие. В Божия промисъл участва Божието предведение: Бог знае не само миналото и настоящето, но и бъдещето – Той стои над времето и вечността. Ето защо един от най-висшите пориви на човешката душа са думите „Да бъде Твоята воля”. Бог направлява човека със Своя промисъл, скривайки лицето Си от него.
Някои ще възразят: а къде е Божият промисъл за онези, които не са чували учението за Истинния Бог, които са живели и умрели в заблуждения; къде е тук благият божествен промисъл? Може да се каже, че ако тези хора биха чули проповедта дори и на самите апостоли, не биха я приели. Дори и ангел да слезе от небесата и със знамение да засвидетелства истината на християнството, те ще отхвърлят и него. Затова за мнозина по-малкото зло е да си останат в неведение, отколкото узнавайки истината, да я отхвърлят. Това е крайният предел на извратената воля – да знаеш истината и да й се противиш.
Някои казват: „Какъв е този Божи промисъл, който допуска самоубиецът да посегне на живота си, защо Господ не е изпратил хора да му попречат да извърши това престъпление; та нали името на самоубиеца, умрял в смъртен грях, се заличава от Църквата. Къде е тук доброто?”
Трябва да помним, че и в греха на самоубийството има различни вътрешни състояния и външни обстоятелства, смекчаващи или утежняващи тежестта на този грях. Самоубийството е вид богоборчество, безумната мисъл, че самият живот е зло, и следователно този човек, ако вярва в Бога, ще отъждестви Създателя на живота със злото. Самоубийците в известна степен са осатанени и ако Господ, Който вижда бъдещето, попречи на човека да се самоубие, той би извършил това престъпление с още по-голяма ненавист към Бога и самия живот, станал за него, както му се струва, безсмислица, безизходица, разбиване на надеждите, едно чудовище, от което се избавя чрез собствената си смърт. И дори да го оковат във вериги, тъй че да не може физически да се убие, този човек още по-силно ще мечтае за самоубийство и ще проклина своя живот и своя Създател, т.е. още повече би се всатанил.
Не трябва да се забравя, че Бог е не само Любов, но и най-висша Справедливост. В Божия промисъл за хората, по Божие предведение и всеведение, са пресметнати всички фактори, възможности и нравствения потенциал на човешкия живот. Освен това човечеството е единственост в множествеността и множественост в единството, където всичко, по неведом за нас начин, се отразява във всичко, и действията на всеки се отразяват на всички, макар това да не определя и да не обуславя в пълна степен човешката воля. Пълното и окончателно разделяне на доброто и злото ще се извърши на Страшния Съд.
В Божия промисъл е отчетено всичко: и потенциала на злото, извършено на земята, и молитвите на Небесната Църква за света, и греховете, извършвани в дълбините на сърцето, и покайните въздишки на грешника. В Божия промисъл са включени такова неизброимо количество фактори, че всички компютри на света не могат да вместят и една малка част от тях. Затова Божият промисъл винаги ще остане тайна, пред която може само да благоговеем и да благодарим на Бога за всичко. Нещо повече, в дълбините на Божия промисъл не могат да проникнат дори и ангелските умове. В църковната химнография се пее за това как ангелите се изумяват от Божието домостроителство за човека. Когато в молитва към Бога преподобни Антоний Велики попитал защо едни умират младенци, а други доживяват до старост, защо страдат и боледуват праведниците, а грешниците се радват на здраве и благополучие, сякаш нещастието ги подминава, Господ му отговорил: „Антоний, помни, че си човек и внимавай върху себе си”.
Божия промисъл, в който са съединени любовта и правдата, ние не можем да разберем: божествената Любов не е човешка любов, и божествената Правда не е човешка правда. Но и малкото, което знаем, трябва да ни накара да благодарим Богу за неизказаната Му милост. А тайната на Божия промисъл за цялото човечество и за всеки от нас ще узнаем едва в бъдещия живот и то само в степен, достъпна за човека.
Сайт на архимандрит Рафаил (Карелин)
Превод: Светла Георгиева
Warning: Parameter 2 to modChrome_artarticle() expected to be a reference, value given in /home/budivere/public_html/budiveren4641/templates/budiveren2/html/modules.php on line 36
Warning: Parameter 3 to modChrome_artarticle() expected to be a reference, value given in /home/budivere/public_html/budiveren4641/templates/budiveren2/html/modules.php on line 36
Други статии от същия раздел:
Warning: Parameter 2 to modChrome_artarticle() expected to be a reference, value given in /home/budivere/public_html/budiveren4641/templates/budiveren2/html/modules.php on line 36
Warning: Parameter 3 to modChrome_artarticle() expected to be a reference, value given in /home/budivere/public_html/budiveren4641/templates/budiveren2/html/modules.php on line 36