Оптинските старци за брака
Преп. Макарий:
Питате мое недостойнство за това тъй важно дело, което ви предстои, и искате с голяма вяра да последвате моя съвет, но аз осъзнавам собственото си недостойнство и не дръзвам смело да ви посъветвам едно или друго. Виждайки вашето затруднено положение в недоумение, а също и вярата, с която ме питате, като призовавам Божията помощ за вразумление, давам ви следния съвет: първо, трябва да прибегнете с молитва към Господа Бога и Пречистата Божия Майка — нейното ходатайство е силно пред Бога — Той да устрои вашата участ по Своята свята воля, а ако е полезно за вас да встъпите в предлагания ви брак, да ви съдейства за това дело със Своята помощ и благословение; ако ли пък не е за полза, промислително да го развали.
Такова предаване на волята Божия, а не търсене на своята воля, ще ви предпази от много изкушения, каквито биват понякога. След като непременно искате да се изпълни вашето желание, потърсете съвет от роднините и близките си, и Господ, естествено, ще им внуши те да ви посъветват полезното.
Трябва също да узнаете каква религия изповядва той и дали пази благочестиво уставите на нашата Майка Православната Църква; трябва да узнаете и какъв е неговият морал, защото днешните времена са опасни, бидейки пълни с волнодумство и непокорност на Светата Църква. Дори и той да ви харесва, ако няма утвърдена вяра и благочестие, не ви съветвам да се захващате с такъв, а ако е истински християнин и син на Православната Църква, и е благочестив, тогава бъдете с него, ако имате Божията помощ.
Ако има воля Божия да бъдете с този човек и ако нещата тръгнат натам, то ви съветвам преди брака да се приготвите, като се приобщите със Светите Пречисти Христови Тайни - и вие, и той. Пристъпвайки към това толкова важно тайнство, каквото е бракът, човек трябва да се приготви, като се очисти с изповед, приобщаване със Светите Тайни и молитва, а не с бал, музика и танци, защото тази стъпка се простира не само върху тукашния живот, но и върху вечността. А каква може да бъде вашата участ в съпружеството, това предоставете на Бога и Неговата воля, съдбите на Когото са непостижими, и Който по мярата на нравственото устроение на всекиго — или наказва, или награждава. Колкото до състоянието - не бива да има прекомерни грижи: «първом търсете царството на Бога и Неговата правда, и всичко това ще ви се придаде» (Мат. 6:33).
***
На вашето писмо за предстоящото отговарям накратко и колкото мога, поради телесна слабост. Молете се на Бога и на Неговата Пречиста Майка да устрои Господ вашата съдба по Своята свята воля. Ако е налице Неговата свята воля да дадете ръката си на този, който ви предлага брак, то и всяко препятствие ще се отстрани. Вие напълно покорете своята воля на Божията, а между това е нужно да разберете дали той е истински християнин на Православната Църква, дали е нравствен човек, и какво е семейството му. Съгласни ли са вашите родители на този брак, а ако той е по ваше собствено желание, имате ли тяхното пълно съгласие? При наличие на тези условия и действия да ви благослови Господ да встъпите в този нов за вас живот - семейния, а какво предстои оттам нататък — никому не е известно...
***
Неочакваната среща с непозната девица те е впечатлила и сега се питаш дали девицата е добра партия за теб. Може това и да се осъществи, ако има Божия воля. Ти не търси богатство и красота, а благочестие и разум, за да разделяте заедно на житейското поприще и приятно, и скръбно, и тя да има правилно разбиране за нещата и да може добре да разсъждава. По уверение на почтената дама, у която си я видял, тя е добре образована, умна и скромна, а и това е немаловажно, щото, живеейки в умереност и дори в бедност, да може да избягва света и шумните и вредни светски изяви, които силно влияят на нравствеността.
Намираш се в колебание и не знаеш дали тази мисъл е сериозна, а в такова важно дело аз не мога да се меся, но съветвам да се молиш Богу и да го предоставиш Нему. Ако то Му е благоугодно, тогава твоето желание ще те поведе към изпълнение на замисленото, и като призовеш Божията помощ и отслужиш молебен на Господа и Божията Майка, да пристъпиш към него, а ако след молитвата мисълта за девицата не се задържи в паметта ти, тогава я остави.
***
От вашите писания виждам, че скърбите и се измъчвате, задето при срещата си с мен не сте поговорили достатъчно за себе си и задето сте казали: «Божие наказание е да се омъжа». Също така, при това ваше желание да не се омъжвате, вашите познати ви внушават, че с такива слова прогневявате Бога, и че се поставяте над Бога, като искате да устроите живота си по своя воля, и че всяко желание е грях, и нищо не бива да се иска от Господа, но във всичко да се положите на Неговата свята воля. И като сте в недоумение, просите вразумление...
Човек е надарен от Бога с разум и свободна воля да избира най-доброто, затова нашето желание произтича от свободната ни воля; когато нашето самовластно произволение, управлявано от разума, желае доброто, т.е. изпълняване на Божията воля, и се стреми към угодното на Бога дело, тогава то е Нему угодно и Той ни помага в нашите предприятия. Когато поради безумие се желае противното на Божията воля и се полагат опити да се извърши това, Бог, като не препятства нашето самовластие, допуска осъществяването на второто, но за първото награждава, а за второто наказва, за което пише доста в Свещеното Писание; защото доброто желание е сродно на нашето естество и никак не е погрешително, и човек не само трябва да желае, но трябва да полага и грижи доброто дело да се извърши, само трябва желанията и делата да се съгласуват и съобразяват с Божия закон, да се предава човек на Неговата воля и да проси Неговото съдействие.
Тогава Бог, като види, че това е полезно за нас и е съгласно с Неговата воля, ще прати и Своята помощ в нашето дело, а когато не вижда полза за нас и няма Негова воля, то и да Си въобразяваме, че се стремим към добро дело, но това става или поради тщеславие, или по други такива, и тогава Бог препятства неговото изпълнение, тъй като ние самите Го молим: «да бъде, Господи, Твоята воля».
Но да се казва, че всяко желание е грях и че нищо не трябва да се проси от Господа, но във всичко да се положим на Неговата воля, е съвсем противно както на разума и естеството, така и на Свещеното Писание. Не всяко желание е грях, но греховното желание е грях, а без добро желание как може човек да се нарича словесен и разумен и къде отива неговото самовластие? А за просбите Спасителят учи в Евангелието: «Искайте, и ще ви се даде» (Мат. 7:7)...
И ако в обикновените житейски дела са нужни желание, труд и молитва към Бога за помощ, то колко повече в съдбовните дела и тези, касаещи душевното спасение. Ако и едното и другото не желаете, т.е. нито да се омъжите, нито да запазите девство, тогава що за човек сте? Не друго, а дърво или безчувствен камък. Дори и да си мислите, че «аз се полагам на Бога, както Той устрои всичко», всъщност е точно обратното.
Представете си вашето положение: не искате да се омъжите, искате да се отдадете Богу, просите Го за това и очаквате Неговата отсъда. Но за да се изпита вашето произволение, ще се явят например кандидати за брак, един, втори, трети, и тогава във ваша власт ли е да им откажете, и по ваше желание ли? Ето така като размислите, няма да сбъркате. Така и ще разберете, че Божията воля е утвърдила вашето желание; ако пък се съгласите да се омъжите, то и за това трябва да се положите на Неговата воля; но и тук все пак вашето самовластие ще ви води, а не подбудителната сила Божия.
Но ако имате благо произволение, ала се отдадете на суета и се разсейвате със светски забавления, то неразумно ще помрачите вашето душевно око и истинското добро ще се промени на мнимо: «лоши беседи развалят добрите нрави» (1 Кор. 15:33). Ако не искате да се случи такова нещо, то колкото се може отделете се от такива неща и просете Бог да ви запази от стрелите на лукавия...
Не обръщайте внимание на смущението си и на страха от казаното ви, ако имате намерение да се посветите на безмълвен живот, молете се Господу Той Сам да изправи вашия път пред Неговото лице и да ви настави на Своята истина, а със светски люде не влизайте в спор за вашите намерения; светът си има свои закони, но те са противни Богу: «плътското мъдруване е вражда против Бога» (Рим. 8:7). Не се бойте от тукашното наказание, но гледайте към бъдещото...
Преп. Амвросий:
N. ви казва, че разводът между съпрузи е забранен от Господа Иисуса Христа. Четем словата на Господа: «Аз пък ви казвам: който напусне жена си, не поради прелюбодеяние, той я прави да прелюбодействува» (Мат. 5:32). От тези думи може да се види, че разводът не е безусловно забранен. Ако съпрузите съблюдават вярност един към друг, то не бива да се развеждат, но в противен случай да останат свързани е неудобно. Това правило следва и Светата Църква.
***
Търсиш съвет от мене грешния и благословение да встъпиш в законен брак с избраната от теб невеста. Ако си здрав и тя е здрава, ако се харесвате един друг, и невестата е с благонадеждно поведение и майката е добра и ненатрапчива, тогава можеш да встъпиш в брак с нея.
***
Ако синът ви е здрав, и не е обещавал да стане монах, и иска да се ожени, тогава може, Бог да благослови. Колкото до момичето дали е смирено, то проверете. Ако майка й е смирена, то и невестата ще е такава, защото какво гласи старата пословица - «крушата не пада по-далеч от дървото».
***
В Евангелието Сам Господ говори, че «който е сложил ръката си върху ралото и погледва назад, не е годен за царството Божие» (Лк. 9:62). И макар да има случаи хора да напускат манастира и да встъпват в брак, няма нито един пример те да са били благополучни в своя живот. Затова да свързваш живота си с такъв човек, е доста неблагонадеждно, и аз никому не бих дал подобен съвет, понеже при такъв брак не може да се очаква нищо добро и благополучно.
***
Питаш за брак между братовчеди, казвайки, че днес се разрешават. И какво от това? Съпружеското щастие няма да ги споходи заради това, а и на децата ще се отрази с неизлечими болести. Ето защо не съветвам да се встъпва в такъв брак.
Преп. Нектарий:
Омъжването на жената е служение на Пресвета Троица — ето колко е велика за жената участта да бъде съпруга и майка.
***
Щастие в брачния живот се дава само на тези, които изпълняват Божиите заповеди и се отнасят към брака като към тайнство на Православната Църква.
Преп. Иосиф:
Не съветвам София С. да се омъжва, докато не оздравее напълно. Семейният живот дори здрави организми подкопава, а за болни и бърза смърт готви. Трябва да се живее чисто, да се говее през всичките четири поста, всичко да се търпи, по-често да има молитва и повече труд.
***
Ако тя не си избира мъж според страстите или от плътска любов, то трябва да се благодари за това Богу, защото встъпващите в брак по влечението на страстите, най-често са нещастни в живота.
Преп. Варсануфий:
Сам по себе си бракът е велико Тайнство, Сам Господ го е осветил.
Преп. Лев:
Не съветвам да се правят неприлични и неблагообразни обреди: да се изпълняват тези празни обичаи против съвестта е същото като човек да се поклони на идолите. Не бива да има страх, че някой нещо ще каже. Никой здравомислещ няма да укори за такова нещо, а дори и някой от лекомислените да го стори, не трябва да им се обръща внимание.
Поучения преподобных Оптинских старцев, Брак.
Превод: Десислава Главева