Отдавна трябваше
В писмо от 23 март 2016 г. Светият Синод уведоми ръководството на БНТ за забраната си духовници на БПЦ-БП да участват в предаването „Вяра и общество” по Канал 1 на БНТ.
Едва ли има православен християнин в България, който да не се е възмущавал от злостната антиправославна, антицърковна и антиклерикална кампания, която от години се води във „Вяра и общество”. Църквата непрекъснато е унижавана, осмивана, обвинявана в какви ли не прегрешения както от самия водещ, така и от неговите гости, голяма част от които дори не са членове на БПЦ. Може да се предположи обаче, че търпението на синодалните архиереи се е изчерпало след като в поредица от предавания водещият Горан Благоев положи немалко усилия да очерни паметта на един от най-обичаните и уважавани духовници в България - архиепископ Серафим (Соболев), който на 26 февруари т.г. тържествено беше канонизиран за светец съвместно от Руската и Българската православни църкви.
Св. Серафим беше наклеветен, че е бил агент на КГБ, че е писал доноси срещу български архиереи в Съветския съюз, че се е месил в делата на БПЦ, че е имал любовница и какво ли още не. Особено активен помощник в мероприятието по охулването на светеца беше доц. д-р Лизбет Любенова[1] - чест гост в предаването „Вяра и общество”.
На всички тези клевети още преди години достоен и аргументиран отговор беше даден от изследователя живота на архиеп. Серафим – доц. д-р Андрей Кострюков, който в две свои статии[2] категорично опроверга всички инсинуации по адрес на архиепископа. За жалост, водещият Горан Благоев не само не спря с интригантските си предавания, но дори още повече се ожесточи, като злобата му срещу уважавания руски архиерей стигна връхната си точка в дните преди самата канонизация.
В предаването му от 13 февруари негов гост отново беше доц. Любенова, която за пореден път[3] повтори безпочвените си обвинения срещу архиеп. Серафим.
На 20 февруари обаче Горан Благоев мина всякакви граници, стигайки до самите недра на низостта в изключително интригантското издание на „Вяра и общество”, излъчено под надслов „Романтика и интимност в живота на светите мъже”[4].
Повод за това предаване беше документален филм на ВВС, в който бяха разкрити неизвестни факти за предполагаема романтична връзка на папа Йоан Павел ІІ с американката от полски произход Анна-Тереза Тименецка. Като досетлив син на тъмнината (срв. Лука 16:8) Горан Благоев находчиво реши да се възползва от тези разкрития, за да оклевети за пореден път архиеп. Серафим и да хвърли петно върху целомъдрения лик на светителя, правейки недвусмислен паралел между романтичната връзка на папата и тази на „прелюбодейния” православен архиерей с руската емигрантка Варвара Зизикина. Връзка от такова естество между архиеп. Серафим и Варвара Зизикина никога не е имало и доц. д-р Андрей Кострюков убедително доказва това в своята статия „Опасен път”, което обаче не спря Горан Благоев упорито да повтаря тази клевета, отказвайки да приеме истината такава, каквато е.
Несъмнено зрителите на „Вяра и общество” много пъти са чували водещия да се хвали как в своето студио той търсел различни гледни точки и отстоявал принципите на плурализма. Уж за да спази тези свои принципи в същото това предаване той включи в телефонен разговор доц. Мариян Стоядинов в качеството му на член на синодалната комисия по канонизацията на архиеп. Серафим (Соболев). Вероятно доц. Стоядинов трябваше да представлява „другата” гледна точка и да предложи ответни аргументи срещу „доводите” на Горан Благоев за "прелюбодеянието" на руския архиерей. Оказа се обаче, че „другата” гледна точка е същата като на водещия: доц. Стоядинов се прояви като същинско алтер его на Горан Благоев в разсъжденията си по въпроса. Членът на синодалната комисия по канонизация на архиеп. Серафим се съгласи, че последният наистина е прелюбодеец и че се е осквернил, имайки отношения с омъжена жена. Доц. Стоядинов дори за миг не се усъмни в истинността на тези твърдения, а ги прие съвършено безкритично само защото водещият твърди това.
Съмнявам се Горан Благоев да е чел проповедите на св. Серафим или другите му трудове. В неговото студио обикновено на преден план се рекламират книги на автори, които нямат нищо общо с Православието като Александър Шмеман, Сергей Булгаков и др.под. Но е срамно член на комисията за канонизация на архиеп. Серафим, какъвто е доц. Стоядинов, да не е чел поне проповедите на този, който ще се канонизира. Защото ако ги беше чел, щеше да се увери и то от първа ръка, че това са проповеди на един изключително чист и почтен човек, предано служещ на Св. Православие, истински съсъд на Св. Дух. Монах и архиерей, който е водел наистина равноангелен живот, стремейки се да изпълни всички Христови заповеди и тъй да поучи другите (срв. Мат. 5:19), и който не е говорел едно, а е вършел друго, както правим ние, съвременните люде, и приемаме това за нормално.
На много места в своите книги и проповеди св. Серафим Софийски пише, че „Православното богословие е правопропорционално на целомъдрието”. Как е възможно доц. Стоядинов да повярва, че човек, изрекъл тези слова, може да бъде прелюбодеец?! Излиза, че за доц. Стоядинов архиеп. Серафим трябва да е бил невероятен лицемер, щом като може да пише за целомъдрие и благочестие, а в същото време безсрамно и дръзко да съгрешава с жена!
Ако такива мисли имат своето място в деградиралия ум на светски журналист като Горан Благоев, за когото няма проблеми дори иконите в шапката на предаването му да са с главата надолу, то за православен християнин и богослов допускането на подобна колизия между учението и живота на Владика Серафим не е нищо друго освен проява на хамство, изключителен цинизъм и покварено съзнание.
В същото предаване на „Вяра и общество” беше излъчен репортаж, в който бяха показани реакциите на вярващи католици в Полша относно разкритията за папата. Всички интервюирани категорично отхвърлиха предположението във филма на ВВС за автентичността на „романтичната връзка” на папата и дори Горан Благоев беше принуден да признае, че „Реакциите срещу филма в Полша са изцяло в защита на Йоан Павел ІІ”. Създателите на филма също заявиха, че няма основания да се предполага, че папа Йоан Павел ІІ е нарушил обета си за целомъдрие, а при това е налице свидетелство, че все пак е имало някаква връзка между него и американката от полски произход, което се доказва от собственоръчно написаните писма на самия папа, на брой повече от триста и петдесет, както и от снимков материал на двамата заедно.
Къде обаче е доказателството за „прелюбодеянието” на архиеп. Серафим? Два реда в частно писмо на Варненския митрополит Симеон, за когото се знае, че е бил в крайно лоши отношения с руския архиерей и е имал сериозни мотиви да го злепостави. Въпреки това доц. Стоядинов набързо осъди архиеп. Серафим, а това, че после „великодушно” му прости прегрешението, което последният не е извършил, по никакъв начин не омаловажава греха на осъждането.
По същия начин реагираха и интервюираните в предаването на Горан Благоев българи, които също повярваха, че архиеп. Серафим е прелюбодеец и също тъй „великодушно” му „простиха” и дори „геройски” се опитаха да го оправдаят. Срам и позор за тези християни, които са повярвали на такива долнопробни клевети!
Е, ще кажат, той се бил покаял, житията на светиите са пълни с покаяли се грешници, които след това са станали съсъди на Св. Дух. Това е така, но в случая с архиеп. Серафим няма никакви данни той да е имал такова плътско прегрешение, за което после да се е каел, и този, който упорито продължава да твърди това, тежко съгрешава срещу деветата Божия заповед, ала нека знае, че „лъжесвидетел не ще остане ненаказан, и който говори лъжа, не ще се спаси” (Прит. 19:5).
Колкото до синодалната забрана духовници от БПЦ да участват в предаването на Горан Благоев, макар и доста позакъсняла, тя може само да бъде приветствана. Надяваме се още и да бъде спазена, въпреки голямата притегателна сила на малкия екран.
Четете още:
По-леко с контрапунктите, другари!
Двойните стандарти на Горан Благоев в предаването му „Вяра и общество”
"Блажен е оня човек, който не отива в събранието на нечестивци"
Архонтите. Стилът, духът и целите на протеста.
Архонтство, фанариотство и етнофилетизъм – 2
Между лъжесвидетелството и осъждането
[1] Вж „Вяра и общество” от 23 май 2013 г. - http://archive.bnt.bg/bg/productions/44/edition/32014/vjara_i_obshtestvo_25_maj_2013
[2] „Провокация или недобросъвестност” и „Опасен път”
[3] Вж „Вяра и общество” от 13 февруари 2016 г. - http://bnt.bg/predavanyia/vyara-i-obshhestvo/ima-li-geopolitika-v-kanonizatsiyata-na-edin-svetets-13-02-2016
[4] Вж. „Вяра и общество” от 20 февруари 2016 г. - http://bnt.bg/predavanyia/vyara-i-obshhestvo/za-lyubovta-i-romantikata-pri-svetite-ma-zhe-20-02-2016