Киевският митрополит Онуфрий призова към отказване от Всеправославния Събор

 

На състоялото се миналия месец ежегодно епархийско събрание на духовенството на Киевската митрополия към Московска патриаршия предстоятелят на УПЦ МП митрополит Онуфрий сподели своите съмнения и тревогата на своето паство относно планирания за тази година Всеправославен Събор.

„Навярно този въпрос днес е най-главният - заяви митрополит Онуфрий. - Съборът е определен за юни 2016 г. По план на празника на Света Троица той трябва вече да е приключил.

Позицията на нашата църква се състои в това, че въпросите разглеждани на събора (например за новия календар), трябва да бъдат обсъдени още на предсъборните съвещания. След това трябва всички църкви да ги утвърдят и тогава вече съгласуваните позиции да се представят за решение на Събора. Ако дори една Църква е против, темата трябва да бъде снета от дневния ред. Това се нарича правило на консенсуса, на пълното съгласие. Нашата църква настоява строго да се придържаме към това правило. Това е гаранцията, че няма да станат разколи. Защото ако по някои въпроси има само просто болшинство, тогава разделения ще има още преди Събора. С този подход се съгласиха всички поместни църкви.

Когато обаче започнаха да се разглеждат въпросите, касаещи диптиха, автокефалията, календара, второбрачието на духовенството, тогава се оказа, че по нито един от тези въпроси работата не е доведена до край[1].

Възниква въпросът, ако ние нямаме подготвени решения за Събора, но все пак се съберем на такъв „събор”, то няма ли той да се обърне на място за караници и спорове, които само ще компрометират Църквата? Освен това там може да бъде задействана и следната система на прокарване на решения: след дълго обсъждане да решим да отхвърлим първия вариант, а да приемем и гласуваме втория, но за подпис все пак да ни поднесат на гръцки език отхвърления вариант. Така там могат да се случат хиляди подобни неща, да бъдат измамени хората и да се извърши неправда. Следователно, ако въпросите се предлагат за обсъждане вече на самия Събор, или започнат да се „подхвърлят” въпроси, за които мнозинството не е и подозирало - въпроси определено спорни и предизвикващи раздори - всичко това ще се обърне на някакъв панаир, който ще стане позор за Вселенската Православна Църква.

Затова ние предлагаме да се откажем от участие на този Събор. Участието в него може да се окаже по-голямо зло от отказа от участие. Защото дори да се съгласим да участваме с уговорката, че ще настояваме на своето, докато обсъждаме дадена формулировка, опонентите ще публикуват своите варианти в интернет, твърдейки, че това са съгласуваните и прогласувани варианти. И докато се разбере каква е работата, ще възникнат куп съблазни, както и опасност от разкол.

За да не се случат такива неща, ние трябва да се въздържим от участие в този Събор. А ако дори една от поместните църкви не присъства на Събора, той вече няма да е всеправославен.

Мисля, че трябва да просим, да молим Бога, щото Той да отклони тази съблазън, която се надига срещу Светата Православна Църква, да се молим Бог да ни съхрани във вярата. Не трябва да търсим нова вяра. Днес трябва да търсим обновяване на човека, защото нашата вяра е свята. Колко свети угодници само ни е дала тя! Това свято място
[2] ни говори, камъните викат, мощите свидетелстват за това, че тази вяра е спасителна. Защо ни е да търсим нещо друго, което повече би съответствало на нашите страсти? Трябва себе си да пречупваме и да се оформяме според вярата, а не вярата да пречупваме според своята немощ, според своята горделивост.

На нас Бог е дал вярата, нека я пазим, а какво ще прави там някой друг, това са негови проблеми и той ще отговаря за това пред Бога. Ние си имаме път и трябва да вървим по него.”

Благодатный Огонь

Превод: прот. Божидар Главев


[1] Киевският митрополит намеква за претенциите на Цариградската патриаршия да първенствува над останалите православни църкви, както и да има изключителното право тя да раздава автокефалия. Тези нейни претенции поставят под въпрос постигането на консенсус, който на този етап е доста съмнителен и с оглед на останалите теми от дневния ред на предстоящия Събор, които са не по-малко спорни – бел. прев.

[2] Събранието се е провело в Киево-Печерската лавра - бел. БО.