Кой се страхува от „Бъди верен”
По повод откритото писмо до Сливенския митрополит Иоаникий от монасите на Гигинския манастир, публикувано в сайта Двери
На 18 септември в антицърковния сайт Двери беше публикувано съобщение на иером. Никанор (Мишков) за тържествено честване на Силуан Атонски в Гигинския манастир. Тъй като то беше написано обидно и предизвикателно към определен кръг православни християни, на 25 септември свещ. Божидар Главев отговори със специална статия.
Часове по-късно в Двери се появи отговор на „Братството на манастира „Св. Козма и Дамян”, с. Гигинци” - „Не е наш обичай да влизаме в спорове и прения”, а малко след това излезе и втора статия - „Гигинският манастир се жалва от о. Божидар Главев на Сливенския митрополит”, подписана този път с „Двери”, както често подписват статиите в този сайт. В нея беше включено и открито писмо на гигинските монаси до Сливенския митрополит Иоаникий.
Материалът „Не е наш обичай да влизаме в спорове и прения”, ще бъде разгледан отделно. А тук аз, бидейки част от екипа на „Бъди верен“, ще се спра на втората статия „Гигинският манастир се жалва от о. Божидар Главев на Сливенския митрополит”.
Двери, оглавявани от бивш агент на ДС, обвиняват свещ. Божидар Главев, че „от години в своя сайт си позволява да помества статии, които са открити хули и клевети срещу известни богослови, църковни автори и дори светци.”
Статиите, които помества "Бъди верен", отправят аргументирани обвинения в неправославие срещу определени лъжеучители и тези обвинения са облечени в конкретни факти.
Самите Двери обаче непрекъснато "хулят и клеветят известни богослови, църковни автори и дори светци”. Методично изопачават автентичното православно богословие, умишлено дискредитират цял сонм светци, обиждайки ги, че били в „западен плен” или „схоластици”. Занимават се с подриване на Православната традиция в различни нейни аспекти, като например причастната практика, постите, богослужебната дисциплина, църковния календар и пр. Клеветят Православната Църква, че била възприела езически и гностически идеи. Изливат злъч и омраза срещу всички, които се опитват да бъдат верни и в малкото и в многото, според думите на Самия Спасител (Лука 16:10) и които поради това непрекъснато биват обсипвани с обидни квалификации като „фарисеи”, „зилоти”, „фанатици” и т.н.
Твърдението, че о. Божидар Главев ползвал „маргинални руски сайтове, нямащи признание на каноничната Църква” най-малко пък приляга на антицърковния сайт Двери, който сам е маргинал, нямащ „признанието на каноничната Църква”. Това, което може обаче да му се признае, са статиите със съмнително богословско качество, клюките и сплетните, както и дебелашкия хумор в електронния му парцал „Църковен егоист”. На началната му страница постоянно висят кощунствени карикатури – плод на извратеното скудоумно въображение на духовно лице, което се срамува да разкрие самоличността си, защото добре съзнава, че грозно оскърбява религиозните чувства на вярващите. Двери също така услужливо предоставят трибуна на антицърковни предавания като „Вяра и общество”, редовно публикуват статии от откровено неправославни издания като „Християнство и култура” или долнопробни новини от жълтия печат.
Точно драскачите и интригантите от Двери ли ще търсят сметка за писанията на други, след като техният сайт не е нищо повече от миризлива клоака, периодически бълваща зловоние срещу кого ли не в БПЦ! Я да си видят собствените статии с безпочвени или недоказани обвинения, с просташки охулвания на клира и на редовите християни, пък тогава да се претрисат за „смутовете и объркването сред православните християни”. Защото не „статиите в сайта на о. Главев предизвикват смут и объркване сред православните християни, особено сред начинаещите”, а псевдобогословските и интригантски провокации на авторите в Двери, размиващи границата между истината и лъжата.
Ако трябва някой да бъде сезиран, то това е Светият Синод, който да вземе мерки срещу уронването престижа на Църквата и Светата Православна вяра – обекти на яростна атака от страна на пишещите в този сайт. Не веднъж неговите автори в долни анонимки унижават и публично уронват престижа на БПЦ в лицето на отделни нейни архиереи, иереи или монаси, като интригите им отиват дори по-далеч, въвличайки в тях представители на братските православни църкви (помним атаката срещу руската църква в София и нейния предстоятел иг. Филип Василцев).
Точно Двери ли ще предявяват претенции към просветната дейност на духовни лица, на които това е задължение, поверено от Бога, след като самите те са направили цял форум, в който безпрепятствено се изказват какви ли не неграмотници, обиждащи публично Църква и вяра?!
Вие ли - хулители и клеветници от Двери – се изписахте ревностни борци за Православие?! Трепетите ви за „хулите срещу монасите от Гигинския манастир”, които уж отправял свещ. Божидар Главев, не са нищо друго, освен сеирджийско подклаждане на поредния грозен скандал, на който искате да станете арбитър и диригент! Защо не написахте какви хули и клевети отправя о. Божидар? Защото такива няма. Затова пък е далеч по-лесно да се сипят лъжи на ангро, за да разлаете, както обикновено, глутницата от верните си псета, които веднага започват да се дерат до посиняване, жадни за кръв и мъст.
Относно писмото на монасите от Гигинския манастир
В статията си свещ. Божидар Главев привежда в изключително умерен тон аргументи срещу конкретни неправославни възгледи и изказвания на монаха Силуан Атонски. Модернистките сайтове от години критикуват канонизирани светии, но досега не е известно да им е търсен отчет за това. Няма да е зле монасите от Гигинския манастир да „върнат малко газта” и да не стават за смях с пресилената си асиметрична реакция на една по същество богословска критика, на която е редно да противопоставят не крясъци и юмруци, а сериозна богословска аргументация. В противен случай това, което правят, може да бъде охарактеризирано единствено като долнопробна интрига, продиктувана от интелектуално безсилие и желание за реваншизъм!
Самият иеромонах Никанор в многобройните си медийни изяви непрекъснато се изживява като коректив на БПЦ (вж. напр. https://www.youtube.com/watch?v=M0iYM53ZPTc) и неведнъж е обиждал нейния клир. Кое го кара да мисли, че превъзхожда своите събратя? Това, че някой може да превърне една скромна и тиха обител в шумно и помпозно светилище, и която да придобива слава повече със селскостопанската си продукция, отколкото с духовната си такава, по никакъв начин не делегира на този някой права по-големи от тези на неговите събратя. Целта на една монашеска обител не е да бъде притегателно място за изискан кулинарен туризъм на българския и чуждестранния политически хайлайф, а монасите й да се държат като метр д'отел в гостилница, и е особено жалко, когато в един манастир миризмата на курбана измести аромата на тамяна.
Не свещ. Божидар Главев води кампания срещу Гигинския манастир, а неговите населници. Те далеч по-успешно от всеки друг се грижат за „доброто” име на поверената им света обител. Навярно мнозина си спомнят, че една от стените в Гигинския манастир за кратко бе озарена от лика на основния ктитор Цветан Василев – мажоритарен собственик на фалиралата КТБ. Скоро след това общественото недоволство принуди населниците на манастира да свалят физиономията на „благоприветливия и благочестив” олигарх, която не след дълго отново грейна, но на стената за „wanted persons” в сайта на Интерпол. Обиденият иеромонах Никанор изригна срещу недоволството на хората и го определи като простащина и светотатство, а самите тях нарече „свине и диви прасета”, служейки си с език, който повече приляга на ратай от Коньовица, отколкото на духовно лице. Така ли подобава да се изразява един иеромонах? Нали новият патрон на манастира му стана известен тъкмо като „проповедник на любовта”! Явно е непростимо, че „свинете и дивите прасета” не оценяват подобаващо култовата реплика на героя от „Опасен чар”: „Парите са тор, от която израстват красиви цветя”, която за някои изглежда е житейска философия и девиз.
И в писмото на гигинското братство си личи стилът на изразяване на иером. Никанор в презрителното наименование „Главевци”, но няма да е зле човек, носещ фамилията "Мишков" да бъде по-внимателен с тези неща.
Впрочем, ако има желаещи да се занимават с многочислените подвизи „между вярата и скарата” на гигинското братство, те могат да намерят множество статии по въпроса както в сайта на манастира и неофициалния му блог, така и в периодичния печат. А сега две думи относно клеветническото им писмо.
Първо, пресилено е да се твърди, че „на името на Силуан Атонски са посветени не малък брой църкви и параклиси по целия свят”. В самата Русия, където през последните години се построиха и обновиха стотици храмове, има само два храма на Силуан Атонски.
Второ, гигинските братя твърдят, че „още от 2011 г. свещ. Божидар Главев води кампания срещу почитането на преп. Силуан Атонски”, както и че „в информационния интернет-сайт „Бъди Верен” непрекъснато излизат публикации, насочени срещу преп. Силуан Атонски, изпълнени с хули и клевети по адрес на светеца.”
Откровена лъжа, защото на 25 септември 2014 г. излезе първата статия в „Бъди верен”, посветена на Силуан Атонски. В нея няма каквито и да било хули и клевети, а богословски анализ на дисонантни на православното учение постановки в книгата за Силуан Атонски.
По-долу следва дълбокомисленото прозрение, че списващите сайта „Бъди верен” „скриват злобата си към ближния под различни благовидни претексти.” Ако „скриваме злобата си”, как така гигинските братя са успели да я разкрият? Или вече са станали и прозорливци?
„Старостилната общност на дядо Фотий – продължава писмото - те мразят под канонична маска.
Под „старостилната общност на дядо Фотий” се крие българската разколническа старостилна лъжецърква (т.нар. БПСЦ) на самозванеца Росен Сиромахов. Това разколническо формирование отвори и продължава да отваря дълбоки рани в тялото на БПЦ, водейки към погибел онези, които напускат каноничната църква и се вливат в редиците му. Не може да се мълчи при такава душепагубна дейност, защото се касае за безценни човешки души.
„Вселенската патриаршия и гръкоезичните църкви мразят под маската на борба с икуменизма.”
В „Бъди верен” е изложена принципна критика на икуменизма и неговите симпатизанти, каквито има и в руската, сръбската, финландската, американската църкви и прочее. Критиката на „Бъди верен” е на принципна основа срещу всичко, което мимикрира като Православие. Колкото до маските, иером. Никанор разбира повече от тези неща, понеже сам е натрупал богат опит, бидейки с икуменистите икуменист, а с разколниците – разколник.
”Несъгласните със собствените им разбирания мразят под маската на антимодернизъм.”
Антимодернизмът е действено противопоставяне на Православието срещу модернизма. Своего рода демаскиране и разкриване на лукавото лице на обновленчеството. Комуто това е неугодно, се занимава с хули и клевети, като премества проблема от болната глава на здравата.
Накрая в писмото пише: „обръщаме се към Вас [Сливенския митрополит Иоаникий] с молба да попитате служещия в „новостилна” поместна църква автор на статия, озаглавена „Новостилният разкол”, смята ли той да уважава авторитета и решенията на каноничната църковна власт? И да му дадете нужните наставления.”
Гигинското братство също служи по стар стил в БПЦ, така че сарказмът тук е неуместен. По-горе казахме, че бидейки клирик на каноничната църква обаче, иером. Никанор е и горещ защитник и симпатизант на разколниците. Смята ли той „да уважава авторитета и решенията на каноничната църковна власт” или ще продължава да раздвоява съзнанието на хората, твърдейки, че в разкола има благодат?
Ще спре ли също така да сее злоба в „болното ни от омраза общество” с безогледното си критикарство към българското духовенство, от което сам той е част?
И накрая, дали ще се намери някой, който и нему да даде „нужните наставления” какво следва да бъде поведението на един иеромонах?