За противозачатъчните
Въпрос: Много хора считат, че абортът е убийство, недопустимо за християни, но употребата на противозачатъчни средства, въпреки че също не се вписва в християнското понятие за брака, може би е все пак по-приемлива алтернатива, предвид съвременните условия на живот. Всяка аптека разполага с широк асортимент от тези средства, като особено популярна е т.нар. «спирала». Казват, че в краен случай при употребата на противозачатъчни средства няма убийство на плода, което според християнското учение е равнозначно на убийство на жив човек. Вярно ли е това?
Отговор: Фармацевтите, изготвящи тези средства, както и практикуващите лекари, скриват действията на тези препарати. Дори самото название «противозачатъчни» е камуфлажно. Нито едно от тези средства не може напълно да гарантира предпазване от зачатие и затова те са направени така, че да умъртвят плода, ако се стигне до зачеване. Болшинството от тези средства въобще нямат отношение към зачатието и са направени така, че да убият жив ембрион, най-често като го отровят.
Колкото до спиралата, то и тук е налице същата измама. Спиралата не спира зачатието, а движението на ембриона на вече оплодената яйцеклетка. И тук, казано на езика на християнската антропология, става убийство на човек с безсмъртна душа, но с още не развито тяло. Той бива лишен от своята жизнена среда, която е необходима за неговото развитие и след няколко дни умира.
Ако ембрионът, въпреки спиралата, продължи по пътя си, то спиралата го изхвърля навън. Тоест става убийство, за което жената може да не знае или дори да не подозира. Живият плод в нейното тяло бива убиван механично или химически. Затова в повечето случаи противозачатъчните представляват миниаборт и в това отношение не се отличават от обикновеното убийство.
Въпрос: Значи може да се постави знак за равенство между аборта и противозачатъчните средства?
Отговор: Да, но с една уговорка. Противозачатъчните средства убиват далеч повече ембриони от аборта. При употребата на такива средства у жената се случват няколко зачатия годишно, следователно, налице са и няколко убийства годишно. За съжаление, повечето жени не разбират, че когато си слагат спирала, се превръщат вече в потенциални убийци.
Въпреки че Църквата забранява употребата на противозачатъчни средства, някои свещеници не разбират механизма им на действие и считат, че макар да се извършва грях, няма убийство и проливане на кръв. По тази причина гледат на това като на печална реалност в нашия съвременен живот, не намирайки друг изход или алтернатива. Затова има случаи, когато свещеници разрешават на своите духовни чеда употребата на противозачатъчни средства и допускат жени, които ги употребяват до причастие. Дори по време на изповедта и причастието в утробата на жената може да умира мъчително убивано от противозачатъчните дете. Причастие по време на убийство — това е страшен парадокс в нашия съвременен духовен живот!
Въпрос: А какво ще кажете за съвременните методи за лечение на безплодието?
Отговор: Римският папа приветства изкуственото зачатие като сериозно научно достижение. В случая техниките на изкуствено осеменяване не ни интересуват, с това се занимават специалистите. Но искам да се спра на най-разпространения метод, при който се използва концентрат от сперма. Той може едновременно да оплоди множество клетки в епруветката (а ембрионите също са живи същества). След това няколко ембриона се поставят в тялото на жената. След време се извършва нов подбор: един ембрион е оставян жив, а останалите биват умъртвявани, като обикновено ги пронизват с игла в сърцето.
При такова оплождане може да се каже, че плодът расте върху гробището на своите братя и сестри. В утробата на акулата малките обикновено се изяждат едно друго, докато не остане едно, което е най-силно. То оцелява, защото успява да изяде другите. Утробата на жена, съгласила се на такъв метод на лечение, прилича на утробата на акула, в която остава един ембрион — останалите загиват не в борба помежду си, а по преценка на лекаря.
Архимандрит Рафаил (Карелин). Как вернуть в семью потерянную радость.
Превод: Десислава Главева